ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

Schiedam stelt beslissing uit, maar brief voor minister over vliegtuigoverlast nog niet van de baan

Vliegtuig boven Schiedam-Noord
Vliegtuig boven Schiedam-Noord © SCHIE
Moet de gemeenteraad in Schiedam nou wel of geen brief schrijven aan de minister over de vliegtuigoverlast in Noord? De gemeenteraad boog zich dinsdagavond over deze kwestie. Voorlopig zonder uitkomst, meldt SCHIE.
De gemeente Lansingerland besloot eind juni unaniem om een brief te sturen aan minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Daarin roept de raad op om te voorkomen dat Rotterdam The Hague Airport de komend jaren als overloopluchthaven gebruikt zal blijven worden.
Die zorg deelden diverse bewoners vorige week dinsdag bij de commissievergadering met de raad. Drie passievolle bijdragen lieten een duidelijk signaal achter. Qua cijfers was het afgelopen zomer drukker dan ooit boven Schiedam Noord. En de mate van overlast groeide. Na de bijdragen van de inwoners vonden de raadsleden elkaar snel. Zij onderschreven toen raadsbreed dat de zorgen gedeeld worden. Dat leidde tot het opstellen van de motie die dinsdagavond werd behandeld.
In de uitgebreide motie riepen oppositiepartij CDA, GroenLinks, Alles voor Schiedam, AOV en OPS de Schiedamse raad op om ook zo’n brief te schrijven. Maar de motie behelst meer. Zo wordt in de motie ook opgeroepen tot een betere communicatie tussen gemeente en bewoners over de luchthaven. Stemming over de motie kwam er niet.

Ommezwaai

De bijdrage van gemeenteraadslid Dick van Belle (PvdA) zorgde voor die ommezwaai bij de indieners. “Deze motie vonden we echt te kort dag. We moeten de wethouder ook wat ruimte geven om met de signalen aan de slag te gaan”, vertelt Van Belle na afloop. “We zijn het best wel met elkaar eens in de stad. We willen allemaal dat er geen groei is”, aldus Van Belle.
Verantwoordelijk wethouder Frans Hamerslag (Progressief Schiedam) was tijdens de commissievergadering vorige week duidelijk over het standpunt van het college. Zij zien niets in een extra brief, aangezien Rotterdam The Hague Airport de afgesproken normen (nog) niet overschrijdt. “Het bevindt zich allemaal nog wel binnen de afgesproken grenzen”, aldus Hamerslag. De coalitiepartijen VVD, PvdA, D66 en Progressief Schiedam laten bij de vergadering deze week weten zich aan te sluiten bij de mening van de wethouder. De laatste coalitiepartij DENK laat zich niet horen in de discussie."
“We hebben alle meningen gehoord. We willen graag het college de tijd geven om wat nader over deze motie na te denken”, vertelt indiener van de motie Jaap Pegtel (CDA). Niet alleen het college heeft een rol hierin, de raad spreekt ook over Rotterdam The Hague Airport in een eigen klankbordgroep. Een kleine delegatie van de raad komt komende maandag in die vorm samen.

Klankbordgroep

De klankbordgroep is echter in het leven geroepen om te praten over de toekomst van de luchthaven, in het verlengde van de gesprekken die Rotterdam The Hague Airport met partners voert over een nieuw te vormen luchthavenbesluit. De actuele drukte maakt daar niet per se onderdeel van uit. “De klankbordgroep is gevormd om de positie van Schiedam als gemeente te bepalen”, vertelt VVD-raadslid Youri Volkman, de zitting heeft in de klankbordgroep. “Aan de hand daarvan gaat de raad het college adviseren om de zienswijze (voor het participatietraject richting een nieuw luchthavenbesluit, red.) op te stellen. Er komt eind van het jaar een moment om het standpunt kenbaar te maken. Dat is wat ons betreft het juiste moment”, aldus Volkman.
De indieners van de motie vinden dat te laat, lieten zij duidelijk blijken in hun betogen in de raad. De motie die oproept tot het schrijven van een brandbrief is ook niet volledig van de baan. “Wellicht dat we de motie in een andere vorm een volgende keer alsnog aanbieden”, vertelt Pegtel. “De brief moet er komen. En het geluid moet gehoord worden. En dan een ander geluid dan een vliegtuig over je hoofd heen.”
Dit is een artikel van mediapartner SCHIE.