BOEKEN

Devika's TikTokfilmpjes over boeken worden duizenden keren bekeken

Devika maakt tiktokvideo's in de boekwinkel waar ze werkt
Devika maakt tiktokvideo's in de boekwinkel waar ze werkt © Rijnmond
Boekenwinkels kunnen onder jongeren een stoffig of ouderwets imago hebben. Devika Bakas werkt in een boekhandel en wil juist het tegendeel bewijzen. Sinds anderhalf jaar maakt ze filmpjes over boeken op TikTok. Met veel succes.
"Ik ken jou van TikTok!", roept een meisje in een roze trui met een grote koptelefoon op enthousiast naar Devika. In een gangpad van boekhandel Donner op de Coolsingel in Rotterdam ontstaat spontaan een open gesprek over de liefde voor boeken. Het meisje vertelt: "Steeds meer leeftijdsgenoten om me heen lezen, ik voel me niet meer buitengesloten.” De filmpjes van Devika op het TikTokaccount van Donner worden duizenden keren bekeken, er zijn zelfs uitschieters van een kwart miljoen.
TikTok is een socialemedia-app voor korte video's. Booktok is een soort subcultuur op TikTok gericht op literatuur. Onder de hashtag #booktok vind je grappige filmpjes, recensies en besprekingen over voornamelijk het populaire 'young adult': makkelijk weglezende boeken tussen jeugdboeken en volwassenromans in. Meestal speelt een tiener de hoofdrol. The Hunger Games is een heel bekend voorbeeld van young adult.
Devika maakt haar TikTokfilmpjes gewoon met haar telefoon. Een kar met een stapel boeken doet dienst als statief. Ze begint met een shot van zichzelf en maakt daarna in snel tempo verschillende shots van boeken. Binnen een paar minuten is ze klaar met filmen. Alleen nog de beelden bewerken in de TikTokapp en binnen een uur staat het filmpje al online. Een paar uur later is de video al ruim tweeduizend keer bekeken.
De Tiktokfilmpjes van Devika (27) over boeken worden duizenden keren bekeken: ’supertof dat jongeren weer lezen’

Booktokrevolutie

Crystal Lopez Penha-Walton loopt richting de young adult afdeling. De duizenden boeken hebben kleurrijke kaften. Ze is hoofd inkoop van de afdeling jeugd en young adult. Ze ziet de laatste jaren een stijgende interesse in het genre young adult. Dat komt volgens haar door de Booktokrevolutie. “We moeten meubilair van een andere afdeling laten komen omdat we de Engelse titels soms niet meer kwijt kunnen.”
Devika staat voor de tafel met young adult fantasy en vult aan: "Deze tafel was een jaar geleden een derde kleiner. En het wordt nog steeds meer. Het is supertof om te zien dat jongeren steeds meer lezen en daar plezier uit halen.” Ze krijgt ook steeds meer reacties over het aanbod van de winkel. Een mooi bericht is haar bijgebleven: Ik voel me gezien door mijn favoriete boekhandel. Ik kan wel janken.
Dat het fenomeen populair is, blijkt ook aan de hoeveelheid uitverkochte Booktokevents. Dat zijn samenkomsten voor Booktokliefhebbers met schrijvers, Booktokmakers en lezers. Crystal vertelt trots dat het eerste booktokevent van Nederland afgelopen april in Donner werd georganiseerd. Begin oktober is de tweede editie. Beide evenementen stijf uitverkocht.

Niet oud en stoffig

Ondanks de stijgende populariteit vindt Devika het belangrijkste dat ze jongeren kan betrekken bij de winkel. "Jongeren denken vaak dat boekwinkels oud en stoffig zijn. Ik probeer te laten zien van niet. We zijn er ook voor de jongeren."
Een bekende Rotterdammer wil Devika zichzelf nog niet noemen maar ze onthult wel dat er vaker mensen naar haar toekomen om te praten over boeken. En dat zijn lang niet alleen maar Rotterdammers. “Ze komen uit heel Nederland. Soms zijn ze een dagje Rotterdam aan het doen en dan bezoeken ze ook Donner omdat we een grote young adult afdeling hebben. Ik denk dat we door TikTok Donner ook op de kaart hebben gezet in Nederland."