OPENBAAR VERVOER

Rotterdam kiest voor derde stadsbrug tussen De Esch en IJsselmonde

De meest iconische brug van Rotterdam
De meest iconische brug van Rotterdam © Unsplash
De nieuwe Rotterdamse oeververbinding wordt geen tunnel, maar een brug. Die moet tussen De Esch en IJsselmonde komen. Dat vindt het college van burgemeester en wethouders nadat ze alle varianten hebben bekeken. De nieuwe stadsbrug is vooral bedoeld voor wandelaars en fietsers, voor beperkt autoverkeer en een tramverbinding.
Er komt dus geen tunnel met daarin een metrolijn. Een groot deel van de gemeenteraad had zich juist voor die optie uitgesproken. "Uit alle onderzoeken is gebleken dat een brug met een tramverbinding, voor fietsers en voetgangers en de auto te gast de beste optie is. Het verbindt Kralingse Zoom met Zuidplein als ov-verbinding, waardoor we meer woningen kunnen bouwen. Het is een nieuwe icoon boven de Nieuwe Maas."
Wethouder Vincent Karremans over de keuze voor de derde stadsbrug
Al sinds 2008 werkt Rotterdam samen met de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan plannen voor een nieuwe oeververbinding in de stad. In 2019 werd de locatie al bepaald: tussen de wijk De Esch aan de noordkant van de Nieuwe Maas en het gebied op de zuidoever rond de Veranda óf in de buurt van de plek waar het nieuwe Feyenoordstadion zou moeten komen.
De nieuwe verbinding moet het openbaar vervoer in de stad verbeteren. Die is nodig omdat de komende dertig jaar tussen knooppunt Alexander in Rotterdam-Oost tot aan het Zuidplein bijna 50 duizend woningen worden bijgebouwd. Ook moet de nieuwe oeververbinding ervoor zorgen dat er minder auto’s door de binnenstad rijden.

Vijf opties overgebleven

Maar de grote vraag is steeds geweest of het een brug of een tunnel moest zijn. En op welke plek die nieuwe verbinding dan het beste kan komen. De afgelopen twee jaar zijn er allerlei opties op tafel gekomen, steeds was de plek weer anders en ook voor welk soort vervoer het bestemd was. Uiteindelijk bleven er drie opties voor een stadsbrug over en twee tunnelvarianten.
De onderzoeken naar de beste optie zijn afgerond en de gegevens zijn naar het stadhuis gestuurd. Het college van burgemeester en wethouders wil graag voor een stadsbrug gaan die loopt van de Nesserdijk naar de Olympiaweg (middelste optie op onderstaand kaartje). Vanaf Kralingse Zoom steekt de brug in een rechte lijn de rivier over. De brug komt dan aan land naast de plek waar het nieuwe stadion is gepland. Vanaf daar gaat de afrit verder naar de Olympiaweg.
De brugvarianten
De brugvarianten © Rijnmond
Het voordeel van deze brug is dat het de kortste route is tussen metrostation Kralingse Zoom en Zuidplein. Ook komt de verbinding uit naast het nieuwe treinstation Stadionpark, dus dat wordt direct een ov-knooppunt.
Er komt dan geen metro maar een tram. Terwijl juist de RET en de meerderheid van de gemeenteraad graag een metro hebben, omdat die veel meer passagiers kan vervoeren.
Karremans zegt over keuze: "Een tunnel is veel te duur. Die kost 2,5 tot 4 miljard euro. Het Rijk heeft 6 miljard voor alle infrastructurele projecten dan kan je op je vingers uittellen dat die kans klein is, zeg maar 0,0 procent. Daarom kiezen we voor de brug. Van Kralingse Zoom kun je met de sneltram over de rivier naar Zuidplein, dat gaat ook snel. Dat kan ook de drukte bij station Beurs ontlasten."

Hinder voor scheepvaart?

Voor de scheepvaart is deze locatie voor een brug niet de beste optie. De brug ligt precies in het midden van de druk bevaren rivierbocht. Schepen moeten, terwijl ze door een bocht gaan, ook nog tussen pijlers doorvaren, wat het ingewikkeld kan maken.
Karremans: "Moeten we goed naar kijken. Wel aanpassingen doen, rekening houden met ontwerp brug, of iets van beide oevers af. Met alle partijen gaan we er naar kijken. Hoe omgaan met natuur, misschien compenseren. Maar brug moet wel veilig zijn."

Gevolgen voor De Esch

Ook voor de wijk De Esch heeft een brug op deze plek meer impact. De vaarweg voor de scheepvaart moet namelijk breed genoeg zijn. Door de aanleg van de brug moeten er waarschijnlijk tientallen meters oever afgehaald worden.
Half oktober gaat de gemeenteraad in debat over het voorstel om voor een brug te kiezen. Begin november wordt er samen met de minister, de metropoolregio en de provincie Zuid-Holland over gesproken. Dan valt de keuze definitief.