OPENBAAR VERVOER

Van 'historische vergissing' tot 'goed voor Zuid': gemengde reacties op derde stadsbrug Rotterdam

Op deze plek moet de nieuwe oeververbinding in Rotterdam ongeveer komen
Op deze plek moet de nieuwe oeververbinding in Rotterdam ongeveer komen © Google Maps
De één wil liever een tunnel, de ander vindt het zonde dat er waarschijnlijk toch auto's overheen mogen en weer een ander (de Partij voor de Dieren) vindt het jammer dat er een vogelrijk natuurgebied opgeofferd gaat worden voor de nieuwe, derde stadsbrug die tussen De Esch en IJsselmonde moet komen. De brug is bedoeld voor wandelaars en fietsers, beperkt autoverkeer en een tramverbinding.
De Rotterdamse gemeenteraad wilde graag een metrotunnel. Nu dat volgens het college vanwege de kosten niet mogelijk is, zijn de reacties wisselend. Een groot aantal fracties in de Rotterdamse raad begrijpt dat een tunnel duur is en dat een brug met een tram het hoogst haalbare is. Marvin Biljoen van GroenLinks is blij dat er überhaupt een nieuwe oeververbinding komt. “Dat is goed voor Zuid, maar liever hadden we geen auto’s op de brug of in de tunnel gehad”.
Dat geldt ook voor D66-raadslid Ingrid van Wifferen. "Dit is een een tegenvaller. Als er toch auto’s moeten komen, dan wil ik afspraken over welke voertuigen wel en welke niet. Ook wil ik waarborgen dat er maximaal 30 kilometer gereden mag worden, om de overlast zoveel mogelijk te beperken." Raadslid Biljoen van GroenLinks is blij dat er wordt gekozen voor maar één rijstrook aan beide zijden. Wat zijn partij betreft komt er alleen ruimte voor doelgroepenverkeer en geen ander snelverkeer. “De stad moet autoluwer."

Bang voor historische vergissing

Bij de PvdA vinden ze dat het college veel te snel voor de goedkoopste variant gaat. “De wethouder zegt dat er maar 6 miljard euro is voor heel Nederland. Maar die 6 miljard van het kabinet is jaarlijks beschikbaar. Dit project gaat zeker tien tot vijftien jaar duren, dus je hoeft niet ineens het bedrag te krijgen. Ik ben bang dat het weer een historische vergissing wordt”, zegt Richard Moti.
Hij wijst op hoe het in de jaren zestig ging met de aanleg van de metro op Zuid. Toen is ook voor de goedkoopste variant gekozen en kwam de metro op een viaduct te rijden, in plaats van ondergronds. Iets dat nu niet meer zou kunnen, vindt de PvdA.
Er wordt ook gewezen naar de bouw van Erasmusbrug. Daar is uiteindelijk toch de duurste variant gekozen. “Daar zijn we nu nog trots op. Toen zat er een college met visie en lef en nu niet”.

Sneltram als oplossing

Het CDA denkt dat met de sneltram die op de brug komt, het probleem van het knelpunt bij station Beurs opgelost kan worden. “Het is een snelle tram die niet overal stopt. Dat is een alternatief voor de metro, aldus CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn. De PvdA zegt dat het geen oplossing is. Richard Moti: “Dat onderzoek laat zien dat bij de keuze voor een metro meer mensen, die nu nog met de auto over de Van Brienoordbrug rijden, dan voor de metro kiezen. Het gaat om acht procent van de automobilisten. Bij een tram is dat de helft.”
Zorgen zijn er wel hoe de brug ingepast zal worden bij De Esch en de Veranda. Het CDA vindt dat daar goed naar gekeken moet worden. Leefbaar Rotterdam zegt benieuwd te zijn naar hoe de overlast van autoverkeer straks wordt geregeld. “Er mag geen continue stroom van auto’s staan in bijvoorbeeld De Esch.”
GroenLinks maakt zich zorgen over het verdwijnen van een stuk van de Eschpolder. De rivier moet daar breder worden om zo de schippers de ruimte te geven om de brug die in een bocht ligt veilig te kunnen passeren.

Slecht voor de vogels

GroenLinks-raadslid Biljoen vindt dat er dan een goede compensatie moet komen. Ruud van der Velden van de Partij voor de Dieren vindt het kwalijk dat dit gebied wordt aangetast. “Er zitten veel vogels. Het is een prachtige plek aan de rivier. Slecht als je dat gaat opofferen voor een brug. Compensatie is geen oplossing. Je kiest nu weer voor de auto en dat is geen duurzame keuze. Bewoners zitten in de stank en de herrie.”
Of het college van burgemeester en wethouders te snel ‘nee’ heeft gezegd? D66-raadslid Van Wifferen twijfelt. "Er zijn veel steden die projecten hebben waar het geld van het Rijk voor gebruikt kan worden heb ik begrepen." Dat er geen geld is voor een tunnel gelooft de Partij voor de Dieren niet. “Als die duurder is, moet je beter lobbyen. Je moet juist nu voor een duurzame oplossing kiezen zonder auto’s.”

Havenmeester: plan is onveilig

Volgens de Havenmeester van Rotterdam, René de Vries, is een brug 'nautisch gezien' onveilig en niet 'vlot te passeren', wat grote gevolgen voor de binnenvaart zou hebben. Dat schrijft de Havenmeester in een brief aan de commissie mobiliteit, haven, economie en klimaat. Een brug op de aangewezen locatie kan volgens De Vries uitsluitend wanneer voor een optie wordt gekozen waarbij 'geen brugpijlers in de Nieuw Maas worden geplaatst'. "Die variant zonder brugpijlers is echter alleen mogelijk indien een gedeelte van de Esch wordt aangepast om daar het beweegbare onderdeel van een brug te situeren."
Ook Chris van Eijmeren, oud-docent in het binnenvaartonderwijs, wijst op de onveiligheid van het project. Van Eijmeren woont in IJsselmonde aan de Maas, waar hij goed zicht heeft op de scheepvaart. Hij concludeert: de bocht waar de brug gebouwd dient te worden is te smal voor de binnenvaart. Er varen zo'n 350 schepen per dag over de Nieuwe Maas en die gaan dikwijls 'vier breed' door de bocht, zegt hij. Dat kan door de nieuwe brugverbinding niet meer, wat voor problemen zal zorgen.
Havenmeester De Vries: "In elke andere variant ben ik als Rijkshavenmeester en Havenmeester van Rotterdam niet in staat om de nautische veiligheid op de Nieuwe Maas te waarborgen."

Als het voorgestelde plan voor de derde brug wel doorgaat, dan heeft dat gevolgen. Een deel van de binnenvaart zal dan niet meer via de Nieuw Maas naar de haven kunnen varen, omdat de brug niet veilig gepasseerd kan worden. "De te nemen maatregelen zouden verregaande negatieve economische en logistieke consequenties hebben – voor nu – en tot ver in de toekomst."

Nationaal Programma Rotterdam Zuid

Marco Pastors, directeur van Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), vindt de beoogde brug juist een hele belangrijke ontwikkeling. "Met name voor de mensen van Rotterdam-Zuid, maar uiteindelijk voor de hele stad."
NPRZ streeft meer mensen aan het werk te krijgen en goede opleidingen voor jongeren. "We merken daarin dat de ligging van Zuid extra drempels oplevert."

Dat de nieuwe brug voor nieuwe werkgelegenheid en een acceptabele reistijd zorgt juicht hij toe. Pastors kan het besluit van het college om voor een brug in plaats van een tunnel te gaan wel volgen: "Het heeft met kosten te maken, maar tegelijkertijd denk ik dat Rotterdammers erg trots zijn op hun bruggen."

RET: niet de beste oplossing

De RET pleit al jaren voor een nieuwe metrolijn van Kralingse Zoom naar Zuidplein, via een tunnel onder de Nieuwe Maas. Volgens RET-directeur Maurice Unck is dat zelfs noodzakelijk om de groei van het aantal reizigers in de toekomst op te kunnen vangen. De vervoerder reageert kort op het nieuws van de keuze voor een brug van het stadsbestuur: "We vinden dit niet de beste oplossing voor de toekomstige bereikbaarheid van de stad."

Gemengde reactie bewoners

Bewoners in de wijken de Esch (Kralingen) en de Veranda (IJsselmonde) zijn niet allemaal gelukkig met de keuze van het stadsbestuur. Helmich Rigter is voorzitter van Bewonersbelangen Veranda: "Ik ben stomverbaasd en vind het onvoorstelbaar. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de gevolgen voor de binnenvaart. Hieruit blijkt dat een brug op die plek en in die bocht ronduit gevaarlijk is. Die onderzoeken moeten nog aan de gemeenteraad worden gepresenteerd, dus hoe kan het gemeentebestuur daar nu op vooruitlopen?"
"Voor ons het daarnaast belangrijk dat een brug ons uitzicht wegneemt, want die zal vanwege die scheepvaart bijna zo hoog als de Van Brienenoordbrug worden. Het enige positieve vind ik dat het geen autobrug wordt. Daar hebben ze bij de gemeente dan in ieder geval wel naar geluisterd."
Bij winkelcentrum Keizerswaard zijn aanwezigen dinsdag overwegend positief over de nieuwe verbinding. Ze hopen dat de brug zorgt voor minder knelpunten. Wel betwijfelt een enkeling of de vooralsnog afgekeurde metrolijn handiger was geweest.
Kijk hier de video met de eerste reactie van bewoners op Zuid:
Reacties op komst derde stadsbrug