FEYENOORD

Zorgen om staat van De Kuip: noodzakelijk onderhoud aan het Feyenoordstadion kost miljoenen - en dat geld is er niet

Feijenoordstadion De Kuip
Feijenoordstadion De Kuip © VK Sportphoto
“Wij gaan ons op een verblijf in De Kuip richten. De focus van Feyenoord moet en zal nu op voetbal komen.” Het zijn de woorden van algemeen directeur Dennis te Kloese op 21 april. Noodzakelijke aanpassingen zijn hiervoor nodig, zodat Feyenoord ook de komende jaren nog in het stadion kan spelen. Maar een klein half jaar later is daar nog weinig van te merken.
Vriend en vijand is het erover eens. De Kuip is en blijft een mooi voetbalstadion, maar de voorzieningen laten al langere tijd te wensen over. De gesteldheid van de toiletten is een groot kritiekpunt, net als de geringe horecavoorzieningen.
Een officiële offerte is niet gemaakt, maar mensen met verstand van zaken hebben een indicatie gegeven van wat er nodig is in De Kuip. Op een aantal plekken kun je met goed fatsoen geen mensen ontvangen, is de conclusie. Het gaat dan onder meer over wc’s, horecapunten en toegangspoorten. Er zijn plekken waar het beton opgeknapt moet worden.
De kostenraming? Een bedrag tussen de 10 en 15 miljoen euro. En dan gaat het om puur onderhoud, dus geen renovatiewerk. Want zoals bekend is een grootschalige renovatie van De Kuip op dit moment onhaalbaar en niet aan de orde.
Jan van Merwijk zwaait na dit jaar af als directeur van Stadion Feijenoord
Jan van Merwijk zwaait na dit jaar af als directeur van Stadion Feijenoord © VK Sportphoto
Uiteraard wordt er ook binnen de voetbalclub met zorg gekeken naar de conditie van De Kuip. Feyenoord huurt het stadion bij Stadion Feijenoord. Zoals bekend is dit een ander bedrijf dan de voetbalclub. Onderhoud moet dan ook verricht worden door het stadion en niet door de voetbalclub.
Daar zit één van de redenen achter de stilstand in De Kuip. De financiële mogelijkheden bij Stadion Feijenoord zijn zeer beperkt. Terwijl alleen al het noodzakelijk onderhoud aan De Kuip gaat om een bedrag van miljoenen. Geld dat er niet is.

‘Eerste onderhoud wordt al uitgevoerd’

Scheidend stadiondirecteur Jan van Merwijk geeft al langere tijd geen interviews meer, maar informeerde recent de aandeelhouders in het blad Perspectief over de aanpassingen aan het huidige stadion. Wat kunnen de bezoekers en de club verwachten en wat is er al gedaan?
Van Merwijk stipt aan dat de eerste stap is gezet: de overstap naar een cashless betalingssysteem en niet meer betalen met muntjes in de catering. “Verder zijn we gestart met het aanpakken van de riolering en het upgraden van een aantal toiletten. Dat wordt de komende maanden doorgezet. Ook heeft het videocamerasysteem een upgrade gehad en zijn er betere en meer camera’s aangebracht. Ook is het noodzakelijk onderhoud voor bijvoorbeeld de brandmeldinstallatie uitgevoerd.”
De echte strijd vindt momenteel dus plaats in De Kuip. Investeringen zijn keihard nodig. Zelfs als er uiteindelijk toch ooit nieuwbouw komt in Rotterdam, zal dat nog jaren duren. Bij Feyenoord wordt al langer naar Stadion Feijenoord gekeken voor het onderhoud, maar daar is niet alleen weinig geld voorhanden. Er zijn ook weinig mensen. Jan van Merwijk zwaait na dit jaar af als directeur van Stadion Feijenoord. En zijn rechterhand in de directie, Carl Berg, zit al langere tijd ziek thuis.
Het onderhoud dat al wel is gedaan moest uitgevoerd worden binnen de maximale investeringsruimte van 1,5 miljoen euro voor dit lopende seizoen. “Na de herfinanciering ontstaat er hopelijk meer financiële ruimte om extra investeringen te kunnen doen,” zegt Van Merwijk daarover. Hij doelt op het werk dat wordt verricht aan de herfinanciering van de bruglening van 17,5 miljoen euro die Stadion Feijenoord met Goldman Sachs heeft afgesloten.

Bij Feyenoord gaat geen dag voorbij dat het niet gaat over het stadion

Als Stadion Feijenoord het verder dus (nog) niet kan of gaat oplossen, zal voetbalclub Feyenoord zelf aan de slag moeten. Dit is lastig omdat Feyenoord geen eigenaar is van het stadion. Dus mag het zelf geen onderhoud uitvoeren of laten uitvoeren. Maar hoe lang kun je dat blijven zeggen, wanneer je als voetbalclub wel tweewekelijks jouw seizoenkaarthouders uitnodigt in dat stadion?
Het zijn discussies die ook bij de directie van Feyenoord veelvuldig gevoerd worden. “Er is letterlijk geen dag waarop we het bij de directie niet daarover hebben,” zei commercieel directeur Joris van Dijk nog tegen Rijnmond tijdens de Open Dag van de club in juli.
Kuipstoeltjes
Kuipstoeltjes © VK Sportphoto
“Hoe gaan wij nou zorgen dat we de komende jaren de service toegankelijk houden en het comfort dusdanig omhoog gaan brengen dat wij met droge ogen kunnen zeggen dat er hier een fantastische manier is om het voetbal te volgen?”
De commercieel directeur weet welke zaken er aangepakt moeten worden. “Dit is een klassiek, nostalgisch stadion en de sfeer is ongeëvenaard. Maar er zijn ook punten, zoals de wc’s, de toegankelijkheid van de horeca, de hoeveelheid horecapunten en zakelijke kaarten. Die kritische geluiden zijn ons bekend en we zien dat zelf ook. Zeker nu we naar cashless payment zijn gegaan kunnen er bijvoorbeeld meer horeca-outlets komen op die verkooppunten.”

Een lekkende badkamer

Het verhaal roept de metafoor van een lekkende badkamer op. Als je als particulier een huis huurt bij een woningcorporatie en er is een fikse lekkage, dan moet de verhuurder dit oplossen. Maar als de verhuurder aangeeft hier geen geld voor te hebben, kun je moeilijk zelf in een nat huis blijven wonen. Natuurlijk zal je een zaak aanspannen richting de partij die het uiteindelijk behoort op te lossen, maar als het stromend water langs de muren loopt zal je zelf eerst moeten ingrijpen.
Ook in het geval van De Kuip zal die dag er moeten komen. Feyenoord zal dan in gesprek moeten met het stadion hoe eventueel gemaakte kosten gedekt worden. Een lening aan het stadion? Tijdelijke korting op de huur? Toch echt voorsorteren op een eenwording van club en stadion? Het zijn serieuze onderwerpen die vooraf besproken moeten worden.
Want ondanks de staat van De Kuip zit het stadion elke wedstrijd weer behoorlijk vol. De seizoenkaarten waren snel uitverkocht en ook de zakelijke kaarten gingen hard. Er is zelfs een wachtlijst voor zakelijke kaarten en de club denkt na hoe ze een zakelijke ring rondom de bestaande stoelen kan creëren. Op die manier raken potentiële nieuwe klanten betrokken bij Feyenoord zonder dat ze de zakelijke stoel al hebben.
Één van de lichtmasten van De Kuip
Één van de lichtmasten van De Kuip © VK Sportphoto

LED-lampen

Ondertussen worden de eerste kleine ingrepen al gedaan om de bezoekersbeleving in het stadion te verbeteren. Het stoppen van muntbetalingen in het stadion om de doorstroming bij de horeca uitgifte te verbeteren is er daar een van. En er wordt gesproken over het vervangen van de gloeilampen in de lichtmasten. Als je daar LED-lampen in hangt, zorgt dat voor ruimte op het elektriciteitsnet. In de huidige markt scheelt het nog flink in de kosten ook.
Binnenkort is er een lange winterstop in verband met het WK voetbal. Het lijkt de uitgelezen periode om achterstallig onderhoud uit te laten voeren. Maar de kans dat dit dan al gaat gebeuren, is niet heel groot.