CRISIS

Heb jij een slimme meter voor je gasverbruik? Let op! Soms slaat de meter op hol

Lucette Mascini en de meter in kwestie
Lucette Mascini en de meter in kwestie © Rijnmond
Heb je een slimme meter die je gasverbruik bijhoudt? Dan kan het zijn dat die op hol slaat. Het overkwam de Rotterdamse én Rijnmond-redacteur Lucette Mascini. "Op een gegeven moment was ik een hele dag weg en toen liep de meter nog stééds behoorlijk hard door. Toen dacht ik: hier klopt iets niet."
In maart kreeg Mascini een bericht van haar energieleverancier. Haar oude contract liep af, een nieuwe begon. Eigenlijk werd haar energierekening niet eens veel hoger. "Ik kreeg zelfs het advies te verlagen. Ik deed dat niet, omdat ik zag hoe de gasprijzen stegen."
Na een paar weken moest ze ineens elke week haar termijnbedragen verhogen. "Ik dacht nog: jeetje, wat stijgt die gasprijs hard! Ik had helemaal niet door dat het aan de meter lag." De rekening liep hard op. Ze begon te bezuinigen op haar dagverbruik.

Leidingen vervangen

Tot ze een hele dag weg was van huis. "Op dat moment zag ik: hij loopt gewoon door. Dus ik draaide de gaskraan dicht." En toen bleek de meter nog stééds door te lopen. Inmiddels was het augustus dit jaar.
Ze is niet de enige, bleek uit een aflevering van Meldpunt, afgelopen april van omroep Max. Daarin spreekt Marlies Hoogervorst, die met hetzelfde probleem als Mascini kampte. Ze vernieuwde zelfs al haar leidingen voordat Stedin haar meter, die de boosdoener bleek, verving.
De netbeheerder zei tegen haar in eerste instantie: er moet sprake zijn van een gaslek, vertelt ze.

Snel oplossen

Joyce Donat van de Consumentenbond vindt het belachelijk hoe Hoogervorst werd behandeld en zegt dat meer mensen met dit probleem kampen, vertelt ze in de aflevering. Zij spreekt over twee slimme gasmeters van het merk Landis + Gyr, met metercode 28100 en 28101.
Van serienummer 28100 zijn op dat moment nog 3.600 in de omloop, die de netbeheerders beloven te vervangen. Van 28101 hangen er in april nog 105.000 door heel Nederland. Daarvan is het aantal meldingen minder, dus die gaan de netbeheerders niet allemaal vervangen, legt Donat uit.
De slimme meter in kwestie
De slimme meter in kwestie © Rijnmond
Donat snapt dat niet alle meters vervangen worden bij het tweede serienummer, omdat daar nog niet enorm veel meldingen over binnen kwamen en omdat er wel enorm veel meters van door het land hangen. "Maar de consequentie is dan wel dat de energieleverancier het snel oplost als er problemen zijn."

'Dat is gewoon oneerlijk'

En dat is waar nog wel wat verbeterpunten zijn, ziet Mascini. Ze bemerkte een aantal barrières. Eerst moest haar loodgieter langskomen, vond de netbeheerder, vervolgens moest ze een verklaring ondertekenen dat ze 542 euro zou betalen, als na een onafhankelijke controle bleek dat haar meter níét op hol zou zijn geslagen.
De telefonisten van Stedin noteerden ook niets van Mascini's gesprekken met hen, vertelt ze. "Eigenlijk zouden ze meteen in actie moeten komen als ik zeg dat de meter doorloopt terwijl de gaskraan dicht is. Maar ze willen eerst dat er gecontroleerd wordt op lekkages. Dat doet de loodgieter, die belt en zegt dat het daar niet aan ligt. Daar noteert Stedin ook niets van." Ondertussen liep de meter door.
"Dat is gewoon oneerlijk. Op zich kan ik dat financieel wel aan, maar stel je kunt dat niet? Of stel je bent minder mondig en dringt minder aan? De netbeheerder weet dat dit speelt. Waarom informeren ze mensen met zo'n meter niet op voorhand, met een instructie wat je kunt doen om het te controleren? Het is best simpel: draai je gaskraan even dicht en je weet het."
Donderdag kwam de onafhankelijke controleur. Hij koppelde haar meter los en controleerde het in zijn auto. Wat bleek: de meter is defect. "De meter liep zelfs door toen deze al was afgekoppeld."

Herijking

Stedin, de netbeheerder, belooft in zulke gevallen het teveel aan verbruik te vergoeden, laat een woordvoerder weten aan Rijnmond. "We plaatsen een nieuwe meter en corrigeren voor het teveel afgerekende kubieke meters gas. Daarbij kijken we wat het gemiddelde verbruik is in normale tijden." Die vergoeding gaat Mascini naar alle waarschijnlijkheid ook krijgen. Het inhuren van een loodgieter als ze daarom vragen, vergoedt Stedin niet, ook al blijkt de meter later kapot, zegt de woordvoerder.
De gaskraan die Mascini dichtdraaide om te testen waar het probleem door kwam.
De gaskraan die Mascini dichtdraaide om te testen waar het probleem door kwam. © Rijnmond
De onafhankelijke monteur die langskwam zei tegen Mascini dat ongeveer 3 procent van de meters van Landis + Gyr die werkt met deze technologie, een meting van het verbruik van gas op basis van geluidsfrequenties, kapot is.
"Bij mensen bij wie dit probleem optreedt, bieden we een ijking aan", zegt de woordvoerder van Stedin. "Daar zijn kosten aan verbonden. Als blijkt dat de meter niet kapot is, dan zijn die kosten voor de gebruiker. Anders zijn de kosten voor ons. Wij werken met maatschappelijk geld."
Bij de meters waarvan bij Stedin bekend is dat het problemen oplevert (28.101 en 28.100), hoeven gebruikers geen formulier te ondertekenen, zegt de woordvoerder. Daarvan hangen er in het gebied van Stedin (Zeeland, een groot deel van Zuid-Holland en Utrecht) nog 1.600. Mascini heeft alleen een meter met een ander serienummer dan de twee waarvan bekend is dat ze problemen opleveren, volgens Stedin.
De onafhankelijke monteur heeft Mascini gezegd dat het aan de gebruikte technologie ligt van de meters, onafhankelijk van de serienummers. "Dat serienummer maakt volgens hem dus niets uit."

Automatische storingsmelder

De suggestie van Mascini om een brief te sturen naar degenen met een slimme meter met een instructie om te controleren of dit bij hen speelt, wijst de woordvoerder van de hand. "Dat is schieten met hagel."
Hij vertelt dat het probleem bij nieuwe apparaten verholpen is. Nieuwe typen slimme meters hebben een automatische storingsmelder ingebouwd. "Wij krijgen automatisch bericht bij abnormale hoeveelheden verbruik. Daarmee kunnen wij de klant inlichten."
Mascini vraagt zich af of hiermee het probleem verholpen wordt. "De monteur vertelde mij dat deze meters juist doortellen als je weinig verbruikt. De kern is: de meter loopt door terwijl de gaskraan dicht is. Als Stedin dat hoort, moeten ze in actie komen en geen barrières opwerpen."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl