nieuws

RET maakt proefritten met Randstadrail

randstadrail5.cropresize.tmp.jpg
randstadrail5.cropresize.tmp.jpg
ROTTERDAM - De RET is maandag begonnen met proefritten in de nieuwe metrotunnelbuis van Randstadrail. De eerste Randstadrail-treinen rijden door een nieuwe tunnel van het Centraal Station onder het noordelijk deel van de stad door.  
Voor RandstadRail tussen Rotterdam en Den Haag is een ondergrondse tunnel geboord op diepte. Het is de diepste metrotunnelbuis van Nederland. De tunnel begint bij het Centraal Station in Rotterdam, heeft een gloednieuw ondergronds station bij Blijdorp en komt bijna verder weer bovengronds. Met de komst van de nieuwe verbinding verdwijnt de Hofpleinlijn.
RandstadRail gaat in het eerste jaar nog niet op volle kracht rijden, omdat slechts een tunnelbuis kan worden gebruikt. De verwachting is dat uiteindelijk dagelijks circa 30.000 reizigers gebruik zullen maken van de lijn.
Vanaf 17 augustus kunnen passagiers gebruik maken van Randstadrail.
Luister hier naar het verslag van Jelle Gunneweg. Zij sprak met RET-directeur Pedro Peters en de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu:
Verslaggever Jelle Gunneweg sprak tijdens de proefrit met bestuurders van Randstadrail:
Verslaggever Jan-Roelof Visscher reed mee op de nieuwe lijn: