VERKEER

Rotterdamse verkeersaders gaan de komende jaren op de schop: 'We gaan er ontzettend veel last van hebben'

In een draaiend deel van de Coolhavenbrug zitten scheurtjes door slecht laswerk, waardoor deze nu de hele tijd openstaat
In een draaiend deel van de Coolhavenbrug zitten scheurtjes door slecht laswerk, waardoor deze nu de hele tijd openstaat © Rijnmond
Rotterdammers moeten de komende jaren rekening houden met files, vertragingen en omleidingen. Het stedelijke wegennet gaat de komende twee jaar voor gepland onderhoud op de schop. Tussendoor gaan er ook wegen dicht door mankementen, zoals aan de Coolhavenbrug, die al dagen omhoog staat. "We gaan er de komende tijd ontzettend veel hinder van ondervinden", zegt wethouder Vincent Karremans van Mobiliteit.
De Maastunnel gaat van 17 oktober tot 12 november dicht voor automobilisten richting Zuid, omdat er regenwater van het asfalt naar het beton lekt dat onder het wegdek zit. Dit ondanks de renovatie die pas drie jaar geleden heeft plaatsgevonden en waarvoor de tunnel twee jaar dicht moest.
Blijkbaar is daar toch iets niet goed gegaan. Dat betekent dat het weer filerijden wordt op de Erasmusbrug, want verkeer van Noord naar Zuid neemt tijdens de tunnelafsluiting die route. De vertraging loopt in de spits al snel op tot een half uur.
Het is niet de enige ongeplande onderhoudsbeurt in de stad. Woensdag bleek tijdens een gemeentelijke inspectie ineens dat de draaiende delen van de Coolhavenbrug scheurtjes vertonen. Dat komt door slecht laswerk, volgens een woordvoerder van de dienst Stadsbeheer van de gemeente. "De brug is pas in 2008 gerenoveerd. Dat is relatief kort geleden."
Daardoor mag de brug voorlopig niet meer omlaag en moet het verkeer via de Parksluizenbrug, vlak naast de Maastunnel. Maar als die brug opengaat omdat er een schip door moet, is ook die route afgesloten. Dan ontstaat er dus file.
De Lage Erfbrug (ook nog niet lang geleden gerenoveerd) tussen Delfshaven en de route naar het centrum van de stad, stond dit jaar om een vergelijkbare reden wekenlang omhoog. Daardoor kon het verkeer er niet overheen. Wie te voet was, moest een half uur omlopen, of een tijdelijk veerpontje nemen.
De Lage Erfbrug in Delfshaven stond weken open vanwege een reparatie
De Lage Erfbrug in Delfshaven stond weken open vanwege een reparatie © Rijnmond

Tot zeker 2025 verkeersellende door wegwerkzaamheden

Als dat de enige ongemakken van de stedelijke reiziger waren, zouden zij opgelucht adem kunnen halen zodra de mankementen gerepareerd zijn. Voor het einde van dit jaar moet dat wel lukken. Maar jammer voor hen! Want in 2023 beginnen de stremmingen, omleidingen en files pas echt.
Alles bij elkaar gaat het om bijna veertig bouwprojecten waarbij de weg opgebroken moet worden, zo blijkt uit de conceptplanning van de gemeente Rotterdam tot en met 2024. Wie een blik op het kaartje met werkzaamheden werpt, weet: geen wijk of Rotterdammer gaat ontkomen aan een opstopping in de buurt of onderweg van Noord naar Zuid. Voetgangers, fietsers, maar vooral automobilisten in Rotterdam moeten eraan geloven: omlopen, omrijden of wachten. Dat is het vooruitzicht voor de komende twee jaar.
Wethouder Vincent Karremans zelf is er niet mild over, maar heeft ook geen andere boodschap voor de Rotterdammers: "We gaan er gewoon ontzettend veel last van hebben."
Dat bleek ook al tijdens het vernieuwen van de tramrails op de Westzeedijk deze zomer, waardoor er op de wegen van Rotterdam-West naar Oost tussen de verkeersrotonde Drooglever Fortuynplein en de Maasboulevard een verkeersinfarct ontstond. Volgens Karremans was dat snel opgelost door een zijweg naar de Westzeedijk af te sluiten. Maar een feit is dat de verkeerschaos daar dagen geduurd heeft.
Hier rijden de auto's nog, maar straks kan dat dus even niet meer
Hier rijden de auto's nog, maar straks kan dat dus even niet meer © Rijnmond

Enorme verbouwing kruising bij de Kuip

De grootste geplande ingreep is die bij de Roseknoop (genoemd naar de Rosestraat) tussen de Laan op Zuid en de Kuip. Voor het Varkenoordseviaduct ligt een groot kruispunt, dat helemaal op de schop gaat. Er komen nieuwe verkeerslichten en nieuw asfalt.
Een deel van de weg die eroverheen loopt, ligt op een waterkering. Die is vijftig jaar oud en in de loop der tijd ingeklonken, waardoor er verzakkingen tussen de 60 en 150 centimeter zijn ontstaan. Daarom moet de dijk opgehoogd worden. Zo kan deze de stad blijven beschermen tegen wassend water. Onder de wegen en in de dijk liggen leidingen en kabels. Ook die moeten vernieuwd worden.
Al met al gaan deze werkzaamheden op de doorgaande weg naar de Kuip tot en met 2024 duren. Omrijden kan via bijvoorbeeld de Oranjeboomstraat, maar dat is voor een automobilist ook geen pretje. De weg is beklinkerd, relatief smal en er liggen drempels.
'We willen de stad autoluwer maken'
Wethouder Vincent Karremans van mobiliteit (VVD)
Naast onderhoudswerkzaamheden - zoals de aanleg van nieuwe tramrails en nieuwe riolen - hebben de werkzaamheden ook tot doel de stad leefbaarder en groener te maken. "We willen huizen bouwen en meer groen in de stad. Ook willen we de stad verkeersveiliger maken", zegt Karremans.
Ook daarom gaat de gemeente af en toe tijdelijk rijbanen afsluiten. "Als er huizen langs de weg gebouwd worden, moet dat veilig kunnen."
Van de gelegenheid gebruikmaken en experimenteren met een rijstrook minder, zoals zijn voorganger Judith Bokhove deed met de 's Gravendijkwal naar de Maastunnel, gaat Karremans niet doen, zegt hij. "Maar we willen de stad wel autoluwer maken."

Hofplein zomer volgend jaar op de schop

In het centrum staat Rotterdammers halverwege 2023 ook een grote verbouwing te wachten. Het Hofplein gaat volgens de conceptplanning dan op de schop. Er moet een park met stuiken en bomen rondom de vijver komen en er gaan rijstroken weg. Al met al moet de metamorfose van het razend drukke verkeersplein in een groene oase eind 2024 klaar zijn.
En last but not least, een opvallend grote verbouwing die voor 2026 in de conceptplanning staat is de verbouwing van de Stadionweg in Rotterdam-Zuid voor de aanleg van de brug over de Nieuwe Maas. "Die is hard nodig om iets te doen aan de vervoersarmoede op Zuid", zegt Karremans.
Wil jij weten wanneer jouw wijk aan de beurt is? De conceptplanning van grote werkzaamheden in de gemeente Rotterdam lees je hier.
In 2023 en 2024 gaan grote verkeersaders door de hele stad heen op de schop
In 2023 en 2024 gaan grote verkeersaders door de hele stad heen op de schop © Gemeente Rotterdam