LOKAAL

Vrienden brouwen 'uit verveling' Schiedamse limoncello: 'Zou tof zijn Schiedam op de limoncellokaart te zetten'

Tim en Yuri hopen Schiedam ook op de limoncellokaart te zetten
Tim en Yuri hopen Schiedam ook op de limoncellokaart te zetten © SCHIE
Schiedam als jeneverstad, dat is een gegeven. Maar Schiedam als limoncellostad? Dat is nieuw. Toch timmeren vrienden Tim Lansbergen en Yuri Nooteboom met Schietroen Limoncello hard aan de weg om daarvoor te zorgen. Het zelfgemaakte gele citroendrankje is inmiddels door de hele stad te verkrijgen.
Waar in de coronaperiode menigeen een nieuwe hobby oppikte of het huis ging verbouwen, besloten Tim en Yuri een eigen bedrijf op te zetten. "We zaten bij mij thuis spelletjes te doen", vertelt Yuri aan SCHIE. "We hadden al eens het idee om samen een bedrijfje te starten. Toen zei Tim opeens dat hij had gezien hoe je limoncello maakt en hij dacht dat we dat wel beter zouden kunnen."
Tim knikt instemmend, maar schiet gelijk in de lach. "We hebben er inmiddels eentje gevonden die wij lekker vinden. Maar de eerste was niet te drinken."
Schietroen Limoncello
Schietroen Limoncello © SCHIE

Lamme arm

De twee bestelden online wat pure alcohol en weckpotjes. Hun vriendinnen werden naar de markt gestuurd om suiker en citroen in te slaan en zo kon het tweetal aan de slag. Sinds die eerste batch is het flink uit de hand aan het lopen en kwamen ze erachter dat het maken van limoncello toch wel een tijdrovend proces is. "In het begin zaten we met een biertje erbij 50 citroenen te schillen, maar nu schillen we er maandelijks meer dan 1000. Daar proberen we nu zoveel mogelijk mensen bij te betrekken, want je krijgt er wel een lamme arm van", vertelt Tim.
Het is een nadeel van het handgemaakte drankje, maar plannen om het anders te doen, hebben de heren niet. "Het moet ook wel handwerk zijn", legt Yuri uit. "Als je het witte deel onder de schil meeschilt, wordt het bitter. Dat zou je dan met extracten recht moeten trekken. En met de juiste schil is het een stuk lekkerder dan dat je een chemisch goedje bij elkaar gooit. Dus we willen het bij handwerk houden."
Met kerst voor de deur gaan de bestellingen hard bij Tim en Yuri, maar limoncello is niet zomaar gemaakt. Het proces neemt zo'n vier weken in beslag. Toch hebben de heren al wel een kersteditie gemaakt. "Ik heb een collega, Roos, die dingen ontwerpt. Die heeft voor ons een speciale kersteditiesticker gemaakt." En ja, de twee vrienden zijn behoorlijk ondernemend, want er zit inmiddels een nieuw drankje met sinaasappelschillen in het vat. "Schienas, haha!"

Dromen

De twee vrienden durven na het eerste succes ook zachtjes te dromen van meer. "Ketel1 (een jenevermerk uit Schiedam, red.) is natuurlijk ook een wereldwijd merk. Nu wil ik niet zeggen dat dat direct de droom is, maar het zou tof zijn om Schietroen Schiedam ook in de limoncellowereld op de kaart te zetten", vertelt Tim.
Dit is een verhaal van onze mediapartner SCHIE.