ROZENBURG

Veerpont Maassluis-Rozenburg op zijn vroegst eind januari terug in vaart

De kleine veerpont die Rozenburgers vervoert
De kleine veerpont die Rozenburgers vervoert © WOS
Eiland Rozenburg blijft voor een langere tijd slecht bereikbaar. De veerdienst Rozenburg-Maassluis, die tot 3 oktober drie keer per uur werd ingezet, komt op zijn vroegst eind januari terug. Eerder zou dat nog december zijn.
De veerpont ligt er sinds begin oktober uit vanwege problemen met de koeling van de hoofdmotoren. In eerste instantie werd beloofd dat de boot snel weer zou varen. Later bleek dat er nieuwe onderdelen besteld moesten worden. Volgens rederij Blue Amigo was het vanwege de leeftijd van het schip niet mogelijk om hiervoor onderdelen te bestellen. Die moesten speciaal worden geproduceerd. Daar kwam bij dat de leverancier van de koelers uit Oost-Europa kwam, maar door de oorlog met Oekraïne had het bedrijf moeite met buitenlandse leveringen.
De problemen met de veerpont komen bovenop de werkzaamheden aan de Calandbrug, die Rozenburg met Voorne-Putten verbindt. Deze brug blijft in ieder geval tot de kerst dicht. Ook dit duurt langer vanwege de complexe werkzaamheden en het vinden van gespecialiseerde bedrijven.

Slechte bereikbaarheid

Als tijdelijke oplossing is er sinds 21 oktober een kleinere veerpont in gebruik genomen. Maar die kan alleen fietsers en voetgangers meenemen. Automobilisten moeten dus omrijden. Zij kunnen via de A15 vanuit Rozenburg het eiland af, maar met deze snelweg als enige in- en uitgang staat het verkeer rond Rozenburg vaak muurvast.
De ponton van deze vervangende veerdienst is twee kilometer verwijderd van de bestaande veerstoep. De exploitant laat weten te werken aan een tussenoplossing door een ponton naast de bestaande veerstoep aan te leggen. Zodra de boot weer op de gebruikelijke locatie kan aanmeren, kan de veerdienst ook weer vaker varen.

Protestgroep bedroefd

Marcel Bavelaar van de protestgroep Rozenburgers in Actie laat weten bedroefd te zijn. "Iedere maand dat de verbinding langer duurt is er een te veel", vindt hij. Bavelaar is ook niet te spreken over de tijdelijke veerpont voor voetgangers en (brom)fietsers die ieder uur vaart. "Die verbinding is drie keer niets. Het is daar slecht verlicht, het fietspad is glad en daardoor levensgevaarlijk."
Volgens de Rozenburger zou een pont waarmee ook auto's vervoerd kunnen worden de beste oplossing zijn. "Er zijn honderden andere veerponten die hier ingezet kunnen worden, maar dat gebeurt niet", reageert Bavelaar. "Volgens mij is het dus een geldkwestie."
Dit verhaal is gemaakt in samenwerking met mediapartner WOS.