NIEUWS

Anja heeft de kachel op 16 graden maar krijgt toch hoge energierekening: 'Het ging van 300 naar meer dan 1000 euro'

Anja van Driel uit Zuid-Beijerland
Anja van Driel uit Zuid-Beijerland © Privé
Ook al heeft Anja van Driel uit Zuid-Beijerland haar energiegebruik drastisch teruggedrongen, toch moet ze - gedwongen - een gepeperde verhoging betalen. Eerst ging het van 300 naar 500 euro en daarna schoot het maandbedrag zelfs door de 1000 euro. Ze belde meerdere keren met energiemaatschappij Eneco maar die wilde het maandtarief nauwelijks aanpassen. Uit boosheid is ze na 25 jaar overgestapt. “We waren al zo lang klant en dan word je zo behandeld.”
De 59-jarige Anja van Driel woont samen met haar man in Zuid-Beijerland in een vreselijk oud huis met veel buitenmuren. Hun vaste energiecontract loopt af en ze besluiten zoveel mogelijk van het gas af te gaan om de kosten te drukken.
De drastische besparingen op een rijtje: korter douchen, spaarzaam de lichten aan, een gordijn voor de serre, ieder scheurtje dichtkitten, een petroleumkachel tegen de extreme kou en de belangrijkste ingreep: drie elektrische airco’s als verwarming in de woonkamer, keuken en slaapkamer. De rest van het huis blijft onverwarmd en de cv-ketel slaat alleen nog aan als het kouder wordt dan 16 graden Celsius.
Het huis van Anja van Driel
Het huis van Anja van Driel © Privé
De airco als verwarming in de woonkamer
De airco als verwarming in de woonkamer © Privé
Door al deze maatregelen verbruiken ze nog maar één kuub gas per dag. De airco's gebruiken veel stroom maar die zetten ze heel spaarzaam aan. In de slaapkamer gaat die slechts tien minuten aan om vóór het naar bed gaan om de ergste kou eruit te halen. Ze besparen veel op gas en verbruiken iets meer stroom. "En je betaalt 3,5 euro voor een kuub gas en 95 cent voor één kWh. Dat scheelt dan veel."
En dan kondigt Eneco het nieuwe maandtarief aan: eerst 510 euro en daarna zelfs 1024 euro. Dat is veel te veel voor wat ze nu verbruiken en ze wil het bedrag verlagen. Online lukt dat voor maximaal twintig procent. Dat vindt ze te weinig en ze gaat bellen met de energiemaatschappij maar dat verloopt zeer frustrerend.
Je wordt gedwongen veel te betalen terwijl je zuiniger bent gaan stoken en je verbruik van vorig jaar niet meer telt.
Anja van Driel
Tot drie keer toe doet ze een poging een medewerker aan de lijn te krijgen. Dat lukt pas na drie kwartier in de wacht. “Ze begrepen het allemaal wel maar gingen er niets aan veranderen. Je wordt gedwongen veel te betalen terwijl je zuiniger bent gaan stoken en je verbruik van vorig jaar niet meer telt.”
De medewerker antwoordt dat Eneco een ‘zorgplicht’ heeft en daarom de tarieven verhoogt. “Weet u hoeveel risico Eneco loopt als mensen straks niet meer hun rekening kunnen betalen?”, zegt de medewerker. Anja ziet dat anders en vindt het onzin om duizenden euro’s voor noppes vooruit te betalen. “Ze schermen met hoge inkoopprijzen maar volgens mij valt het wel mee en maakt meneer Eneco nog voldoende winst.”
Mevrouw van Driel had een extra verlaging van tien procent mogen krijgen. Dat is misgegaan en vinden wij erg vervelend. Maar het was niet mogelijk om het bedrag verder te verlagen.
woordvoerder van Eneco

Slapeloze nachten

Wat Anja ook tegenwerpt, Eneco stelt het maandbedrag niet verder naar beneden bij. Ze slaapt er slecht van. “Ik heb werkelijk nachten plafonddienst gehad.” Als het zo doorgaat, dan moeten wij straks ook nog een verkoopbord in de tuin zetten, zegt ze tegen haar man. Ze zijn tweeverdieners en hebben het goed maar met duizend euro per maand aan energie wordt het penibel. “Dan lopen wij ook tegen een grens aan.”
Veel meer mensen zitten volgens Anja in hetzelfde schuitje: hoge maandtarieven terwijl ze flink bezuinigen op hun verbruik. Volgens haar maakt Eneco misbruik van haar machtspositie. “Je hebt energie nodig en dat weten ze en spelen ze uit. In deze moeilijke tijden vind ik dat echt gemeen. Mensen zijn wanhopig. Ze kunnen de rest niet meer betalen omdat ze hiertoe gedwongen worden.“
Met duizend euro per maand aan energie lopen ook wij ook tegen een grens aan
Anja van Driel

Boze brieven

Ze maakt zich zo boos dat ze minister Jetten en de Consumentenbond brieven schrijft. “Die dwang vind ik het ergste, ik vind het zo onrechtvaardig.” Helaas krijgt ze geen antwoord en is er geen maatschappelijke instantie waar ze met dit probleem kan aankloppen.
Uiteindelijk vindt ze een energiemaatschappij die wel naar haar wil luisteren en een maandtarief voorstelt op basis van haar huidige verbruik. Ze stapt over op Samen OM en betaalt daar 564 euro per maand voor een jaarverbruik van 900 kuub gas en 7000 kWh. Het stroomverbruik bij de Van Driels is altijd al hoog vanwege een werkplaats aan huis.
In het nieuwe jaar komen de zonnepanelen en dan hoopt Anja ook haar stroomkosten omlaag te krijgen. Voorlopig doet ze heel zuinig aan en accepteert ze thuis de kou. Daar zit wel een nadeel aan, geeft ze toe. “Door de kou hebben we de eerste schimmel in de hal al ontdekt.”
REACTIE ENECO: Het termijnbedrag wordt vastgesteld op basis van het verbruik over een heel jaar. Een klant kan online het bedrag met maximaal twintig procent verlagen. Als een klant zegt te besparen, dan kan er nog eens tien procent extra vanaf. “Mevrouw van Driel had deze extra verlaging mogen krijgen. Hier is iets misgegaan en dat vinden wij erg vervelend. Helaas is niet meer te achterhalen waarom de klantenservicemedewerker deze mogelijkheid niet heeft aangeboden. Maar het was niet mogelijk om het bedrag verder te verlagen. We willen voorkomen dat klanten door een te laag termijnbedrag achteraf te grote bedragen moeten bijbetalen”, laat een woordvoerder van Eneco weten.