ENERGIE

Dankzij Rotterdammer Rob krijgen 55 duizend klanten van Oxxio geld terug vanwege een te hoge energierekening

Rob de Haan, jurist bij CRC Legal, hielp zijn moeder
Rob de Haan, jurist bij CRC Legal, hielp zijn moeder © Privé
Energiebedrijf Oxxio, onderdeel van Eneco, gaat 55 duizend klanten compenseren voor een gemaakte fout. Het energietarief van de consumenten werd tussentijds verhoogd, terwijl dat volgens het contract niet mocht. "Mede dankzij meneer De Haan zijn we de zaak goed gaan uitzoeken", bekent een woordvoerder van het Rotterdamse bedrijf.
"Nou", zegt Rob de Haan lachend, "ik hoef niet als dank van al die mensen een stukje taart. Ik ben gewoon scherp geweest. Ik kan mij voorstellen dat mensen enorm opkijken tegen zo'n groot bedrijf en op een bepaald moment de zaak laten rusten."
De Rotterdamse jurist van CRC Legal deed dat niet. Een paar weken geleden moest hij de meterstanden voor zijn moeder van 87 jaar doorgeven. Toen viel zijn oog op een mail van Oxxio van 20 augustus. Daarin stond dat het tarief tussentijds werd verhoogd.
"Maar ik had het contract voor een jaar afgesloten. Die overeenkomst kun je als klant tussentijds opzeggen, maar het tarief staat voor het eerste jaar vast", legt De Haan uit. Hij pakte de telefoon en belde met Oxxio. Daar reageerde men zeer begripvol, maar toch kreeg de Rotterdammer te horen dat het aan de zaak niets zou veranderen.

Naar de rechter

Rob de Haan liet het er niet bij zitten. "Dan maar de zaak voorleggen aan de rechter", bedacht de jurist zich. Ook schakelde hij een relatie, journalist bij het tv-programma Nieuwsuur, in. Die belde Oxxio ook met vragen. Maandag kreeg de journalist te horen dat het om 55 duizend klanten gaat.
Maar De Haan was niet de enige klager. Al sinds augustus kreeg het bedrijf belletjes van klanten, vertelt de woordvoerder van Oxxio. "De mensen in het callcenter dachten allemaal dat het om een variabel contract ging. Daarom kregen de mensen te horen dat alles wat ons betreft klopte."
Die consumenten, die vorig jaar een lostvast-contract afsloten, hebben in de periode mei-september een bericht gehad waarin ze werd medegedeeld dat hun tarieven omhoog gingen. Maar dat mocht niet in het eerste jaar. "We hebben het sinds september druk gehad in ons callcenter", zegt de woordvoerder. "Maar druk mag geen excuus zijn voor wat er is gebeurd."
Op 24 november heeft Oxxio de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geïnformeerd. Dat is de waakhond van de overheid die onder meer toeziet of energiebedrijven nakomen wat ze beloven. Een zegsman van de ACM bevestigt dat. Wel was de ACM ook al met een onderzoek begonnen. "Wij wilden Oxxio/Eneco gaan bellen toen we hun telefoontje kregen."
Het lijkt dus op een samenloop van omstandigheden. "De vragen van meneer De Haan en Nieuwsuur en ons onderzoek zijn eigenlijk bij toeval samengekomen. Maar zijn vragen hebben wel tot dit inzicht bijgedragen", aldus de woordvoerder van Oxxio. "Deze week werken we naar een oplossing toe."

'Mensen die het geld goed kunnen gebruiken'

Rob de Haan is benieuwd. Zijn moeder heeft inmiddels een correctienota gekregen. Daarin staat dat het maandelijkse voorschot is verhoogd. "Ik ben benieuwd hoe de zaak wordt afgewikkeld en wanneer mijn moeder het geld terugkrijgt. Er zijn onder die 55 duizend voldoende mensen die het geld goed kunnen gebruiken."
Ook zijn er onder die 55 duizend consumenten die te weinig hebben betaald. "Hoeveel dat er zijn dat weten we nog niet", vervolgt de woordvoerder van Oxxio. "Die mensen hoeven niet bij te betalen. Daar gaan we coulant mee om."
Rob de Haan heeft de dagvaarding opgeschort. Als de zaak niet rond komt, kan hij de zaak alsnog aan de rechter voorleggen. "Of ik nog andere dossiers van mijn moeder heb of ga uitzoeken? Nee, dat geloof ik niet. Ik hou gewoon een oogje in het zeil. Wij zijn een kantoor dat zoekt naar de juiste strategie in juridische zaken. Ik denk dat in dat opzicht het voorleggen van de dagvaarding en de publicitaire druk via Nieuwsuur als strategie heeft gewerkt."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl