ECONOMIE

Gloednieuwe HES Hartel Tank Terminal nog voor de opening in financiële problemen

De HES Hartel Tank Terminal in aanbouw
De HES Hartel Tank Terminal in aanbouw © HES International
De HES Hartel Tank Terminal op de Maasvlakte staat op omvallen. De eigenaren hebben nog voor de opening van de gloednieuwe terminal surseance van betaling aangevraagd. "Dit was de laatste grote investering van de fossiele industrie in de Rotterdamse haven en misschien wel één teveel," zegt haveneconoom Bart Kuipers.
De komst van de terminal werd in maart 2017 aangekondigd in een gezamenlijk persbericht van HES International en Havenbedrijf Rotterdam. Het moest de meest moderne tankterminal van Nederland worden. Op het terrein aan de Beerweg kwamen 52 tanks voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen. Energiereus BP tekende als enige klant een overeenkomst voor vijftien jaar.
De opening stond eind 2019 gepland, maar die datum werd meerdere keren verschoven. Volgens bewindvoerder Carl Hamm had dat te maken met de coronapandemie, maar ook een brand in een controlestation afgelopen zomer heeft voor grote vertraging gezorgd. "Het hele controle- en besturingssysteem moet opnieuw worden aangelegd. Dat kost veel tijd en gaat nog eens vele tientallen miljoenen extra kosten."
Dit bedrag komt bovenop de vierhonderd miljoen euro die al is geïnvesteerd in de bouw van het complex. Naast de 52 tanks zijn er ook pijpleidingen aangelegd naar het nabijgelegen BP. En Havenbedrijf Rotterdam heeft een 1100 meter lange kade gebouwd voor de aanleg van de grootste zeetankschepen in de Hudsonhaven.
Hamm: "BP heeft na de brand eind augustus gezegd: dit duurt ons te lang, we gaan ons beraden of we op deze condities nog wel met elkaar verder willen. Daarop besloten ook de investerende banken zich terug te trekken. Vanuit het idee dat als de gebruiker moeilijk gaat doen, ook zij de handen er vanaf trekken," meldt de bewindvoerder.
Nu er geen geld meer is om de terminal af te bouwen en de salarissen van het personeel te betalen heeft de directie van de HES Hartel Tank Terminal besloten surseance van betaling aan te vragen. De surseance is 29 december door de Rotterdamse rechtbank verleend.
Ik rij er regelmatig met mijn studenten langs en dacht dat alles crescendo ging.
Haveneconoom Bart Kuipers

Strak in de lak

Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit heeft de betalingsproblemen 'absoluut niet zien aankomen'. Hij zegt: "Ik rij er regelmatig met mijn studenten langs en dacht dat alles crescendo ging. Aan de buitenkant ziet alles er gelikt uit met die gloednieuwe opslagtanks, allemaal strak in de lak. Maar de brand in het controlesysteem heeft ze blijkbaar toch flink in de problemen gebracht."
En dit debacle komt op een heel slecht moment, aldus Kuipers. "BP heeft waarschijnlijk oude contracten opgezegd met het oog op de nieuwe locatie. Als je dan met jarenlange vertragingen te maken krijgt, kom je in de problemen. Terwijl olieconcerns juist in deze onzekere energieperiode opslagtanks nodig hebben. Dan snap ik dat je onder de overeenkomst uit wil of op zijn minst andere voorwaarden eist."

In gesprek

Bewindvoerder Hamm probeert deze week alle partijen weer bij elkaar te krijgen, maar is kritisch over de uitkomst. "Ik kan niet in een paar dagen goed maken waar de partijen al maanden met elkaar over in gesprek zijn. Dat mensen financieel pijn gaan lijden, is onvermijdelijk. Mijn inzet is de schade zo veel mogelijk te beperken."
Een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam wil niet op de gevolgen ingaan zolang er nog geen sprake is van een faillissement, maar zegt te hopen op een goede afloop. De bouw van de kademuur is volgens hem wel volledig afgerond. Hier kunnen grote tankschepen aanmeren. En dat is volgens Kuipers juist in de huidige oliecrisis noodzakelijk nu er geen kleinere olietankers uit Rusland meer naar Rotterdam komen maar veel grote tankers uit Amerika en de Arabische Golfstaten.
Hij denkt dat andere grote tankopslagbedrijven als Vopak met grote interesse naar deze crisis bij HES International kijken. Bewindvoerder Hamm bevestigt dat meerdere partijen al interesse hebben getoond in een mogelijke overname. Eind deze week hoopt hij meer duidelijkheid te kunnen geven.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl