DRUGSHANDEL

Havenmedewerker René ziet minder, maar steeds jongere drugsuithalers: 'Jongen van 14 was het dieptepunt'

De lege wanden van koelcontainers lijken ideale verstopplekken voor drugs
De lege wanden van koelcontainers lijken ideale verstopplekken voor drugs © Rijnmond
Met kracht draait René aan de hendel van een lege koelcontainer. De deur zwaait met een klap open. De diepe metalen bak klinkt hol als de havenwerker naar binnen stapt. “Kijk, dit zijn allemaal lege ruimtes,’ zegt 'ie als hij op een van de wanden klopt. “Holle ruimtes waar ze de drugs in verstoppen. De coke zit allang niet meer alleen in fruitdozen, in autowanden of in sporttassen. De criminelen worden steeds inventiever.”
We zijn op de Maasvlakte bij de Rotterdam Container Terminal, onderdeel van de Kramer Group. Dit Rotterdamse familiebedrijf is gespecialiseerd in de op- en overslag, en reparatie van lege en volle containers en reefers (koelcontainers). Op het vierhonderd meter lange terrein staat 17 duizend containers, soms wel zes hoog op elkaar gestapeld. De reefers zijn overwegend wit. De andere hebben alle kleuren.
Langs de waterkant staan drie grote kadekranen die afzonderlijk veertig ton kunnen tillen. Het is avond en twee kranen staan stil. Toch lijkt het voor een buitenstaander druk op de terminal. Vrachtwagens leveren voortdurend nieuwe containers aan. Mobiele grijpers plaatsen ze op hoge stapels of leveren ze af op de kade bij de kraan.
Het is een flink kabaal door het geluid van staal op staal. Dieselmotoren zwellen aan als de grijpers wegrijden. De hele tijd klinkt een alarmsignaal als de kadekraan over het spoor beweegt en de containers op een binnenvaartschip laadt. Terwijl de bak in de lucht hangt, blaast de wind het laatste beetje regenwater weg dat nog op het dak van de container ligt.

Jonge insluipers

Niet alleen voor havenmedewerkers, maar ook voor drugsuithalers is dit een bekend terrein. De jonge insluipers worden door hun bazen bij de containerterminals afgezet om drugspakketten op te sporen en weg te halen. Ze klimmen over hekken met drie lagen prikkeldraad of knippen de onderkant van het hek door om op het terrein te komen. Vaak lopen ze meteen door naar de reefers, weet René. Dat zijn gewilde objecten voor de drugscriminelen.
De reefers worden hier allemaal gewassen, geïnspecteerd, en gerepareerd
De reefers worden hier allemaal gewassen, geïnspecteerd, en gerepareerd © Rijnmond
De koelcontainers hebben een motor aan de achterkant om de lading te koelen. Aan de binnenkant zijn de wanden leeg zodat gekoelde lucht kan circuleren. Voor drugscriminelen zijn die lege wanden een ideale plek om hun cocaïne te verstoppen. René: “We vinden het spul in het plafond, de wanden en onder de vloer. Vooral achter de kleppen aan de zijkant van de motor worden de drugs verstopt. Driehonderd kilo cocaïne op een lading van meer dan 30 duizend kilo valt nauwelijks op. En negen van de tien keer is met het blote oog niet eens zichtbaar dat er gerommeld is. Daarvoor heb je echt een containerscan nodig.”
Volgende week presenteren Rotterdam en Antwerpen de jaarlijkse resultaten van de cocaïnevangsten. Ze doen dat voor het eerst gezamenlijk. België en Nederland werken steeds nauwer samen in de strijd tegen drugscriminaliteit. De verwachting is dat de Antwerpse haven een record vestigt met meer dan 100 duizend kilo onderschepte cocaïne in 2022. Voor Rotterdam is nog niks bekend: "Er zijn veel kleine partijen in 2022 gevonden", onthulde de directeur van de Zeehavenpolitie al.
Terwijl we over het terrein lopen vallen de vele beveiligingscamera’s op en het grote licht dat een schaduw werpt op alles wat beweegt. Een auto van beveiligingsdienst Securitas rijdt voortdurend tussen de hoge stapels door op zoek naar ongenode gasten. “Als de uithalers doelgericht ergens naartoe rennen, weten we dat ze informatie van één van onze medewerkers hebben gekregen. Gelukkig hebben we dat nog niet geconstateerd. Veel vaker zien we ze rustig over het terrein lopen, op zoek naar het nummer van de drugscontainer.”
René, havenmedewerker Kramer Group
René, havenmedewerker Kramer Group © Rijnmond
Soms is het hier net het Wilde Westen, zegt René. “We hebben weleens een groep van twaalf jongens gehad die achter elkaar het terrein op kwamen rennen. Of we zagen ze achter het hek tussen de rails van het spooremplacement liggen. Kropen ze ineens omhoog om met een tang het hek door te knippen. We vinden van alles: kapotte mobieltjes, klimmateriaal en gereedschap. Het kost ons klauwen met geld om die gasten buiten de deur te houden.”
Soms overnachten ze in een lege 'hotelcontainer' tot ze het teken krijgen waar de drugscontainer staat.
De uithalers zijn niet altijd uit op een container bij Kramer, maar steken vaker het terrein over naar de de deepsea terminal van ECT. “Wij zijn als empty depot de laatste schakel in de logistieke keten en zijn ook maar een kleine speler hier op de Maasvlakte. Onze buren hebben tien keer zo veel overlast. Daar komen de drugscontainers uit Zuid- en Latijns-Amerika als eerste aan. Dat terrein is immens groot en bijna helemaal geautomatiseerd. Daar heb je veel langer de tijd om te zoeken en is het aanbod ook veel groter. Soms liften ze met een vrachtwagen mee naar binnen en overnachten ze in een lege 'hotelcontainer' tot ze van hun opdrachtgever het teken krijgen waar de drugscontainer staat.”

Nieuwe wet

Vorig jaar is een nieuwe wet ingegaan die de toestroom van drugsuithalers moet tegengaan. Als ze voor de tweede keer gesnapt worden krijgen de insluipers geen geldboete meer, maar wacht hen een werkstraf of zelfs een gevangenisstraf. Wat is het resultaat van die nieuwe wet? Geeft het minder overlast op de terminals? Volgens de Rotterdamse politiechef Fred Westerbeke wel. Hij vertelde eerder op Radio Rijnmond dat het aantal drugsuithalers lijkt af te nemen.
Ook René denkt dat het aantal drugsuithalers in Rotterdam is afgenomen, ook al was het de laatste weken juist weer extra druk. “White Christmas wordt hier letterlijk genomen.” Maar over het algemeen heeft hij de indruk dat het rustiger is geworden. “Wat we horen is dat de havens van Antwerpen en Vlissingen nu meer last van insluipers hebben. Geen idee hoe dat komt, want in Vlissingen geldt dezelfde wet. Misschien doen sommige schepen Rotterdam niet meer aan.”
Hij constateert wel dat de uithalers steeds jonger worden. Het tragische dieptepunt vond hij de aanhouding van een 14-jarige jongen. “Ik vind het zo triest dat zulke jonge kinderen worden geronseld door die drugscriminelen. Hoe is het zover gekomen dat zo’n jongen zich inlaat met een criminele organisatie? Het is vermoedelijk de verleiding van het snelle geld. Ze willen allemaal een dure jas en schoenen. En dat kost geld.”

Geen geweld

De uithalers onder de 18 jaar vallen onder het jeugdrecht en krijgen daarom niet te maken met de nieuwe uithalerswet. Dat is volgens René een mogelijke verklaring dat de uithalers steeds jonger worden. En het klinkt misschien raar, zegt hij. Maar alles went, ondanks het gevaar en de overlast. “Ik kijk niet meer op van een uithaler meer of minder.” Wel is hij blij dat de vrees voor geweld niet is uitgekomen. Dat werd verwacht als de verdachten mogelijk zwaarder gestraft zouden worden.
White Christmas wordt hier letterlijk genomen.
“De uithalers hebben bij hun aanhouding nooit een pistool of mes bij zich. Gelukkig maar. De veiligheid van onze medewerkers staat voorop. De jongens die hier rondrijden zien hun werkplek ook als hun achtertuin. Als ze iemand zien rondlopen leggen ze het werk stil en melden het meteen. In no-time staat dan Securitas, de douane of een arrestatieteam op ons terrein.”
Hij kijkt even achterom als een blikkerig geluid vanuit het donker klinkt. Het valt op nu het lawaai op de terminal net even is verstomd. Is er dan toch een uithaler aanwezig? “Nee, die verwacht ik eerder tijdens een pauze of bij de groepswissel in de nacht. Dan zijn hier minder mensen aanwezig. Maar je bent hier in het donker altijd op je qui vive. Het is de afwisseling van ‘the bitter en the sweet’ dat ons werk ondanks alles toch zo leuk maakt.”

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl