ONDERWIJS

Erasmus Universiteit kan tekstrobot ChatGPT niet detecteren, noemt het wel fraude

Hoe gaan ze op de Erasmus Universiteit om met de ontwikkelingen rond ChatGPT?
Hoe gaan ze op de Erasmus Universiteit om met de ontwikkelingen rond ChatGPT? © Erasmus Universiteit Rotterdam (Alexander Santos Lima)/Rijnmond
Het is verleidelijk voor studenten om de hulp in te schakelen van tekstrobot ChatGPT. De software kan met een simpele vraag of wat steekwoorden uit zichzelf een heel essay of betoog schrijven. De Erasmus Universiteit beraadt zich over regels voor het gebruik, maar kan vooralsnog niet controleren of een student een opdracht met hulp van AI (kunstmatige intelligentie) heeft gemaakt.
Steeds meer mensen raken in de ban van de mogelijkheden van de tekstrobot ChatGPT, die verbluffend accurate teksten schrijft. Tegelijkertijd rijst de vraag wat de gevolgen én bedreigingen daarvan zijn. Zo is het voor studenten en scholieren wel erg makkelijk om de robot te vragen om een essay voor ze te schrijven.

Doodzonde

Universitair docent sociologie Roy Kemmers maakt zich zorgen. "Je wilt dat studenten zich intellectueel ontwikkelen en dat doe je juist door fouten te maken. Daar leer je van. Dus je bent welkom in de academische gemeenschap, maar je moet er wel wat voor doen. En plagiaat is de grootste doodzonde die er is in de academische wereld.” In de loop der jaren heeft hij dan ook meerdere studenten gerapporteerd bij de examencommissie voor plagiaat (het stelen van andermans werk). "Bij een vak dat ik geef laat ik studenten ook een filmpje zien van Amerikaanse sociologe Ann Swidler. Zij zegt tegen studenten: ‘Ik houd van jullie fouten. Maar als ik je betrap op plagiaat zal ik alles doen binnen mijn macht om je van de universiteit te gooien.’ Dat werkt wel goed als waarschuwing.”
Het probleem is dat ChatGPT (nog) niet als plagiaat kan worden herkend, omdat het geen bestaande teksten van iemand anders zijn. "Vooralsnog is niet te detecteren of ChatGPT is gebruikt. Je kunt grip houden op wat er gebeurt door van te voren een opdracht te bespreken, hoe iemand het zal aanpakken of insteken. Maar dan nog kunnen ze met dat plan een robot aan het werk zetten."

Enkel papiertje

Kemmers heeft nog geen essays hoeven beoordelen, sinds de machine een hit werd. "Ik heb wel onderwijs gegeven, maar nog geen werkgroepen begeleid. Gelukkig betalen de meeste studenten collegegeld omdat ze wat willen leren. Maar er zijn ook voorbeelden van studenten die hier enkel komen omdat ze het papiertje willen."
Erik, student bestuurskunde, heeft al weleens een opdracht ingeleverd met behulp van de tekstrobot. "Ik gebruik het alleen voor kleine opdrachten waar veel werk in zit maar ik geen cijfer voor krijg. Echt het voetenwerk, waar ik toch niet veel van kan leren. Ik zie het als hulpmiddel. Stel dat ik bijvoorbeeld 2000 woorden moet schrijven over de economische staat van een land. Daar kan ik de hele dag aan besteden, of vijf minuten."

Eng idee

De uren die hij overhoudt, werkt Erik. "Daar gebruik ik ChatGPT ook veel en dat levert alleen maar extra tijd op voor mijn werkgever. Dus eigenlijk is het logisch dat de universiteit zo’n uitvinding gewoon omarmt. Het zou ook vreemd zijn om te zeggen dat je geen laptop meer kunt gebruiken.” Hij snapt wel dat leraren er moeite mee hebben. "Zeker als ze de opkomst van internet nog hebben meegemaakt, dan is dit toch al snel een eng idee."
Op zijn studie is tot op heden nog nooit gesproken over het gebruik van tekstmachines. "Toch vermoeden veel studenten wel dat het niet de bedoeling is, dus ze hebben het er niet over." Zelf wil Erik om die reden ook niet met zijn echte naam in de media. "Als ze expliciet zouden zeggen dat het niet mag, zou ik het niet meer doen. Maar ik hoop dat universiteiten het zien als een kans."

Geen perfect essay

Bedrijfskundestudent Joost heeft ook al een opdracht door ChatGPT laten uitvoeren. "Dat was een codeeropdracht en het werkte heel goed. Al heb ik mijn cijfer nog niet terug." Hij is absoluut van plan om de machine in de toekomst vaker te gebruiken. "Het kan niet perfect een essay schrijven, maar het is wel een opstapje om te begrijpen hoe iets werkt, of om je vooruit te helpen als je vast zit." Heeft Joost wel iets geleerd van de codeeropdracht? "Ja, want als ik niet weet hoe het werkt, kan ik het ook niet controleren. Dan snap je de uitkomsten niet en gebruik je die in de verkeerde context. Het is belangrijk dat je goed weet wat je de robot vraagt."
Joost denkt niet dat studenten lui worden van de robot. "Als je een toets hebt, zul je toch moeten weten hoe iets werkt. En essays die zijn geschreven door een tekstmachine pik je er zo tussenuit. Daarnaast is je studie een basis voor later, als je die niet hebt ga je toch wel onderuit." De robot kan wel helpen om een structuur van een betoog te maken, of argumenten uit een tekst te halen. "Vervolgens kun je hem wel vragen om tegenargumenten. En je kunt een rollenspel spelen."

Verbieden zinloos

Net als Erik heeft hij op de universiteit nog geen richtlijnen gekregen over het gebruik van ChatGPT. "Ik weet wel dat docenten hier onderling discussies over hebben. Het zou goed zijn als ze studenten inlichten hoe ze zo’n toepassing het beste kunnen gebruiken. Verbieden is denk ik zinloos, je kunt als universiteit beter meegaan in zo’n ontwikkeling. Je hebt ook een rol in het opleiden van studenten voor de toekomstige wereld."
AI-software biedt ook kansen voor onderwijs en onderzoek, beaamt een EUR-woordvoerder. "Zo heeft de EUR samen met de Hogeschool Rotterdam een AI-tool laten ontwikkelen die studenten geautomatiseerde feedback geeft tijdens het leren schrijven van wetenschappelijke essays. Zolang er meerdere toetsvormen beschikbaar zijn en men altijd nog in staat is een oordeel te vellen over het kennen en kunnen van de student en er recht wordt gedaan aan de eindtermen van het programma, bieden dergelijke systemen ook perspectieven."
Vooralsnog is het gebruik van de ChatGPT als hulpmiddel op de Erasmus Universiteit niet verboden, maar het is niet de bedoeling dat het systeem wordt gebruikt om opdrachten of delen van een essay te schrijven, want dát beschouwt de universiteit als fraude, zegt de woordvoerder van de universiteit. "Een opdracht door ChatGPT laten doen is een vorm van ghost writing en dat is een vorm van fraude volgens onze regels." Een student die fraude pleegt, kan voor een bepaalde periode worden geschorst van het maken van toetsen.
Omdat de technologie nog nieuw is, weten de examencommissies (nog) niet of studenten er gebruik van maken. "Net zo goed als er zorgen zijn over fraude en plagiaat, zijn er ook zorgen over dit specifieke onderwerp." Op dit moment onderzoeken de gezamenlijke examencommissies hoe hier mee om te gaan.

Reactie robot

Of de robot zichzelf beschouwd als bedreiging voor de universiteit? Hij geeft desgevraagd een diplomatiek antwoord: “ChatGPT is een computerprogramma dat is ontworpen om te helpen bij het genereren van tekst en het beantwoorden van vragen. Het is niet ontworpen om een bedreiging te vormen voor universiteiten of andere organisaties. ChatGPT kan worden gebruikt als een hulpmiddel voor studenten, docenten en onderzoekers om informatie sneller te vinden en te analyseren. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het automatiseren van het beantwoorden van veelgestelde vragen, het genereren van samenvattingen van teksten of het analyseren van data."
De echte namen van Erik en Joost zijn bekend bij de redactie.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl