DORDRECHTS MUSEUM

Na 18 jaar is topstuk Dordrechts Museum eindelijk compleet te zien

Onthulling van het zesde paneel van de Van Strij behangsels in de Salon van het museum
Onthulling van het zesde paneel van de Van Strij behangsels in de Salon van het museum © Dordrechts Museum
Ruim achttien jaar heeft het geduurd, maar de beschilderde kamercollectie van de Gebroeders Van Strij is nu compleet en geheel gerestaureerd te zien in het Dordrechts Museum. De werken worden gezien als het beste wat er ooit op dit gebied in Nederland is gemaakt.
Het gaat volgens RTV Dordrecht om een 18e-eeuwse kamer met zogenaamde behangsels, wandvullende beschilderingen met gevarieerde landschappen die in de muur geplaatst werden. Op de zes verschillende doeken zijn landschapsschilderingen te zien, waarbij zeetaferelen afgewisseld worden met afbeeldingen van molens en andere landelijke vergezichten. En allemaal met de horizon op ooghoogte van een zittend persoon geschilderd, zodat de zittende huisbezoekers zich echt in het landschap waanden. Jacob en Abraham van Strij waren toonaangevende kunstenaars in Nederland als het op dit soort werk aankwam.
De salon in het Dordrechts Museum met de behangsels
De salon in het Dordrechts Museum met de behangsels © Bram Vreugdenhil/Dordrechts Museum
De schilderijen, zes in totaal, zijn rond 1800 gemaakt in Dordrecht, waar ze door een ooggetuige zijn gezien in een statig herenhuis aan de Groenmarkt. Dit soort kunst hing in de ontvangstruimte van een huis en was bedoeld om de status van de eigenaren te laten zien. Als genodigde gasten binnenkwamen, werden ze in de ontvangstruimte geacht te wachten, waar ze dan onder de indruk moesten raken van de kunst.

Versneden of ingekort

Van de in Dordrecht werkzame gebroeders Van Strij bevindt zich geen enkele vergelijkbare behangselkamer meer op de oorspronkelijke plaats. Bovendien zijn alle andere bekende behangsels van Jacob en Abraham van Strij fragmenten: om geplaatst te kunnen worden op een nieuwe bestemming werden behangsels vrijwel altijd versneden of ingekort. Ook de aangekochte reeks is in het verleden ingekort, maar uniek daarbij is dat de ‘overtollige’ lucht aan de bovenzijde van de doeken is omgevouwen. De behangsels konden daarom teruggebracht worden tot het originele formaat.
Geschilderde ‘kamers in ’t rond’, zoals deze vorm van schilderkunst ook wel genoemd wordt, zijn kenmerkend voor de Nederlandse decoratieve schilderkunst. Helaas is meer dan 95 procent verloren gegaan. Daarom is het zo bijzonder dat deze kamer nu weer in zijn geheel te zien is, in de stad waar deze twee eeuwen geleden is gemaakt.

Gelobby en belwerk

Het verkrijgen van de behangsels was voor het Dordrechts Museum geen makkelijke taak. Vijf van de zes schilderijen had het al in bezit, na veel gelobby en belwerk in 2005. Die vijf behangsels zouden origineel per stuk geveild worden bij het beroemde veilinghuis Sotheby’s, maar na een tip van een verzamelaar wist het Dordrechts Museum ervoor te zorgen dat de vijfdelige verzameling naar Dordrecht kwam, waar ze ook gemaakt is. Daar heeft de verzameling nog zestien jaar moeten wachten om herenigd te worden met het zesde tafereel.
Dat zesde stuk is via omzwervingen namelijk in Duitsland terecht gekomen, waar het in twee delen gezaagd is en bij een verzamelaar in Berlijn als decoratie om de televisie heen hing. Pas in 2021 was de cirkel rond toen het museum, met hulp van een aantal stichtingen, het laatste stuk herenigde met de andere vijf werken. Na het restauratieproces, wat een aantal maanden heeft geduurd, was het op 19 januari 2023 tijd om de gehele Van Strij-kamer te onthullen.
De Van Strij-behangsels zijn tijdens openingstijden van het Dordrechts Museum voor iedereen gratis te bewonderen in de Salon, naast restaurant Art & Dining.
Dit verhaal komt van onze mediapartner RTV Dordrecht

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl