EUROMAST

Bouw 650 woningen naast Euromast stap dichterbij: meerderheid Rotterdamse raad gaat voor bestemmingsplan stemmen

Impressie van de nieuwe woningen op de strook naast de Euromast
Impressie van de nieuwe woningen op de strook naast de Euromast © architect
Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad gaat akkoord met het bestemmingsplan voor het bouwen van 650 woningen rondom de Euromast. Dat bleek vandaag tijdens een debat over dit bouwproject. Wel waren er bij de raadsleden nog veel vragen over onder andere het compenseren van het groen dat door de bouw van de appartementencomplexen moet wijken.
In 2020 is al besloten dat de gemeente aan beide zijden van de Euromast 650 woningen wil bouwen. Er zijn acht appartementengebouwen gepland tussen de 30 en 70 meter hoog. Er komen sociale huurwoningen, huur- en koopwoningen in het middensegment en duurdere huur- en koopwoningen. Ook is er ruimte voor horeca, vrijetijdsvoorzieningen, kantoren en maatschappelijke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum. Er blijft ruimte voor alle huidige attracties en boten langs de Parkhaven. Langs de Parkhaven wordt een groene kade gecreëerd.
Voor de bouw is nog wel een bestemmingsplan nodig. Er is een conceptversie gemaakt waar de omwonenden op konden reageren. Het plan is wat aangepast door bijvoorbeeld meer parkeerplaatsen te maken dan in eerste instantie de bedoeling was. In de raadsvergadering van begin februari moet de gemeenteraad besluiten of het bestemmingsplan aangenomen wordt of niet.

'Komen er wel voldoende bomen terug?'

Er gaat groen weg, maar komt er wel voldoende voor terug? Het is één van de belangrijkste vragen die nu nog spelen bij de raadsleden. De Partij voor de Dieren en de SP hebben twijfels. Jaap Rozema van de Partij voor de Dieren: "98 volwassen bomen worden gekapt. Deze zijn op geen enkele manier te vervangen door nieuwe aanplanting. Hoeveel dat er ook is."
Komt er wel voldoende groen terug na de bouw van de woningen?
Wethouder Chantal Zeegers zegt dat er nog gewerkt wordt aan het plan hoe het groen gecompenseerd gaat worden. Maar Zeegers zegt dat alles wat verdwijnt ook vervangen zal worden. En ja, er moeten ook grote bomen terugkomen, daar is ze het helemaal mee eens.
De Partij voor de Dieren ziet toch een bezwaar, want dat groen dat terugkomt zit soms tegen een gevel of staat op een dak van de appartementen. De PvdD vindt dat geen openbaar groen, omdat de Rotterdammers daar nooit mogen komen. Ook omwonenden hebben dit al vaker aangegeven.
De SP twijfelt of er wel voldoende milieuonderzoek gedaan is. Eerder ging dat mis bij een deel van de Tweebosbuurt. De Raad van State gaf de gemeente daarvoor een tik op de vingers. Dat moet niet weer gebeuren, vindt de SP. Volgens de bouwwethouder is na die uitspraak van de Raad van State opnieuw gekeken of er toch niet nog een uitgebreide milieueffectrapportage moet komen. Volgens Zeegers is dat niet nodig. Er is er echt voldoende onderzoek geweest naar de gevolgen voor het milieu door dit bouwproject.

Snelle busverbinding

GroenLinks is juist tevreden met de plannen over het terugplaatsen van groen en dus zal de partij instemmen met het bestemmingsplan. Wel zijn er nog zorgen of het beloofde snelle openbaar vervoer wel op tijd zal rijden. Wethouder Zeegers zegt dat al vanaf volgende jaar er een snelle busverbinding zal zijn die ook de locatie Parkhaven aandoet. In eerste instantie rijdt de bus zes tot achter keer per uur. Als de bouwplannen doorgaan, zouden de eerste woningen eind 2028 klaar zijn. Is er dus extra ov. Later (2029) zal de HOV-bus nog vaker per uur rijden.
Oppositiepartij 50Plus gaat zeker tegenstemmen tegen het bouwproject. De partij vraagt zich af of de sociale woningen nog wel realiseerbaar zijn, nu de bouwkosten steeds verder stijgen. "Het project moet voorlopig op de plank worden gelegd. Er zijn genoeg andere plekken waar eerst de bouw kan starten", zegt Ellen Verkoelen.
Het merendeel van de raad is het daar niet mee eens en gaat dus voor stemmen. Volgens de wethouder is dat geen oplossing, omdat je dan straks alsnog weer allerlei onderzoeken opnieuw moet gaan doen.
Volgende week donderdag is de stemming over het bestemmingsplan. Tegenstanders hebben al gezegd dat ze naar de Raad van State zullen gaan. Als de rechter uiteindelijk toch besluit dat het plan mag doorgaan, dan begint de bouw op zijn vroegst pas eind 2026. Twee jaar later zijn de eerste woningen klaar.