PODCAST
Sparta naar Voren! Over de commerciële mogelijkheden: 'We halen niet het maximale uit het shirt'

Sparta staat nog altijd zesde, maar het chagrijn neemt - ondanks het feit dat ook afgelopen week niet werd verloren - voorzichtig een beetje toe op Spangen. Wie zoals bekend wel verloren ging, is Sven Mijnans. Een vervanger werd niet gehaald. Maar het ging deze week in de podcast vooral ook over de commerciële mogelijkheden van Sparta.
In een nieuwe editie van Sparta naar Voren! verwelkomen Anton Slotboom en Ruud van Os een speciale gast: oud-speler Dave van der Meer. De verdediger, die tussen 1995 en 2002 het Sparta-shirt droeg, is tegenwoordig commercieel manager op Het Kasteel.
Met hem werd gesproken over de commerciële mogelijkheden van de Spangenaren. Volgens Van der Meer benut Sparta die steeds meer en wordt de club daarin professioneler. Het gaat ook over de kritiek die hij vorig jaar te verwerken kreeg van Henk van Stee, de voormalig technisch directeur die van mening was dat de commerciële afdeling weleens wat meer inkomsten mochten binnenhalen voor Sparta.
A-merk
De opmerking van Van Stee komt natuurlijk wel ergens vandaan, vindt Slotboom. Want het is niet zo dat Sparta met een A-merk op het shirt speelt. Heeft Sparta niet de potentie om met - pak 'm beet - Coolblue op het shirt te spelen?
Van der Meer bestrijdt dat. "Wij zijn natuurlijk helemaal gek van Sparta. Maar Sparta heeft natuurlijk wel zijn beperkingen in bereik. Coolblue is landelijk bezig. Sparta heeft landelijke uitstraling, maar in Heerenveen zetten wij voor Coolblue niet perse zoden aan de dijk. Sparta moet ambitie hebben, maar moet wel partijen vinden die gelijk met Sparta willen optrekken en gelijk met Sparta die ambitie wil verwezenlijken. Dat zijn bedrijven zoals De Goudse."
Naast hoofdsponsor De Goudse prijken er op het Sparta-shirt ook aardig wat stickers. "Wat is commercie en wat wil je bewaken", vraagt Slotboom zich af. "Als je ziet wat dat uiteindelijk oplevert, dan is dat gewoon een mooi bedrag. Je zult keuzes moeten maken. Wil je het shirt schoonmaken, dan loop je wel sponsorinkomsten mis."
Van der Meer geeft tot slot aan tevreden zijn met de huidige invulling, maar geeft ook aan dat Sparta nog niet het maximale uit het shirt haalt. Dat heeft, licht hij in de podcast toe, met verschillende factoren te maken.
Polonaise onderbroken?
Ook het sportieve vlak passeerde natuurlijk de revue. Sparta staat nog altijd zesde en verloren werd er in de laatste acht competitiewedstrijden niet, dus loopt men op Spangen nog altijd de polonaise, toch?
Nou, niet helemaal, antwoordt Slotboom. "De schrik en het chagrijn zitten er gewoon een beetje in", wijst hij naar de laatste wedstrijden. "Je voelt dat het een beetje gefrustreerd wordt omdat het misschien weleens wat minder kan gaan, terwijl wij echt al weken zeggen: accepteer dat ook."
Maar, eindigt Slotboom positief: "Het is een juweel van een seizoen en dat moeten we ook blijven onthouden. Ik loop de polonaise nog steeds een beetje, op de Sparta Marsch. Maar tegenwind hoort er ook bij."
Onder die noemer kan ook het verlies van Sven Mijnans worden geschaard. "Sparta is een opleidingsclub en volgens mij is het de bedoeling dat je dan spelers verkoopt", zegt Ruud van Os. "Alleen halverwege het seizoen, dat is dan misschien niet de bedoeling. Maar waarschijnlijk is er, met een nog anderhalf jaar doorlopend contract, een goed bedrag neergelegd door AZ."
Luister jij de FC Rijnmond Podcast al? Abonneer je snel!
Reageren op deze podcast? Mail ons op sport@rijnmond.nl