VEER ROZENBURG

Voorlopig nog geen autoveer tussen Maassluis en Rozenburg

Veerdienst Rozenburg
Veerdienst Rozenburg © WOS
Er is geen autoveer te vinden dat de pont op de veerdienst Maassluis-Rozenburg kan vervangen. Het wachten blijft daarom op de reparatie van de sinds oktober uit de vaart genomen Blankenburg. Dit laat gedeputeerde Jeannette Baljeu van de provincie Zuid-Holland vrijdag weten aan de WOS.
De provincie Zuid-Holland sommeerde rederij Blue Amigo vorige maand om binnen vier weken een autoveer beschikbaar te hebben voor de veerdienst die er al sinds oktober vorig jaar uit ligt. Maar dat gaat niet lukken. Niet alleen is er geen alternatief te vinden, de maatschappij heeft ook niet de financiële middelen om de reparaties aan de Blankenburg uit te voeren. "We constateren met elkaar dat de vervoerder door corona en de oplopende kosten van brandstof, onderhoud en personeel te maken heeft met negatieve cijfers."
Baljeu zegt dat het bedrijf de overeengekomen dienst moet uitvoeren, maar is bereid te helpen bij het zoeken naar een oplossing. "Daarbij kijken we bijvoorbeeld ook naar compensatiemogelijkheden voor de lagere inkomsten door corona en de energiecrisis". Een termijn noemt de gedeputeerde dit keer niet.
Aanvankelijk werd gemeld dat de veerpont snel weer zou varen, maar later bleek dat er nieuwe onderdelen besteld moesten worden. Dat neemt meer tijd in beslag dan vooraf werd gedacht. Er wordt sinds eind oktober wel een alternatieve veerdienst ingezet, maar die is alleen geschikt voor voetgangers en fietsers. Ook heeft deze andere haltes dan het oorspronkelijke veer: die aan de kant van Rozenburg ligt zelfs kilometers verderop. Hierdoor moeten reizigers alsnog met een bus naar het centrum van Rozenburg worden gebracht.

Vereisten

Een ander autoveer vinden is op niets uitgelopen. Daarbij is ook een expertisebureau voor de scheepvaart ingeschakeld en hebben Rotterdam en Amsterdam meegedacht. "Helaas zijn de vereisten voor het benodigde veer zo specifiek, dat er geen veer voorhanden is". Heel weinig autoveren mogen op de Nieuwe Waterweg varen en bovendien moeten ze kunnen aanmeren aan de huidige 'veerstoepen'. Die zijn speciaal voor de huidige grote autoveren Blankenburg en Staeldiep gebouwd, aldus Baljeu.
Overigens blijft onduidelijk waarom de Staeldiep niet vaart. Dat veer ligt al ruim een jaar op de werf voor groot onderhoud. Vragen van de WOS hierover worden niet beantwoord of partijen (exploitant, provincie en werf) wijzen naar elkaar.

Otter

Inmiddels is gebleken dat ook het fiets-voetveer De Otter, dat op dit moment de veerdienst Rozenburg-Maassluis verzorgt, komende maandag voor reparatie naar de werf moet en daarom tijdelijk niet vaart. Hier is wel een vervangende pont voor gevonden, zodat reizigers geen hinder ondervinden. Voor de reparatie wordt op de werf extra personeel ingezet, zodat de verwachting is dat De Otter vanaf donderdag 9 februari weer vaart.
Dit is een verhaal van onze mediapartner WOS.