PROVINCIALE STATENVERKIEZINGEN
In bíjna elk dorp een billboard in de wei: Molenlanden is nu BBBolwerk

In Molenlanden werd BBB in één klap de grootste. De partij stootte de SGP van de troon. Edwin van den Heuvel uit Langerak staat op nummer 8 van de lijst en komt, zoals het er nu uitziet, in de Provinciale Staten. Waar komt de monsterzege in de polder volgens hem vandaan? "Het gaat om luisteren."
Veel slaap heeft Edwin van den Heuvel deze nacht niet gehad. Op de uitslagenavond zat de stemming er goed in bij de BBB'ers van Zuid-Holland. Daarna de slaap vatten, was niet makkelijk. "Het was een euforische avond in het provinciehuis. Heel bijzonder." Van den Heuvel en zijn partijgenoten dachten wel dat ze zouden winnen, maar deze monsterzege kwam als een verrassing. Zijn telefoon stond roodgloeiend. "Het ging de hele avond: ping, ping ping! Heel veel felicitaties van mensen die blij zijn met deze overwinning!"
De partij werd de grootste in onder meer de Hoeksche Waard, Molenlanden en op Voorne-Putten. In grote steden als Rotterdam werd BBB niet de grootste, maar haalden ze wel verrassend veel stemmen binnen (8 procent). Edwin's eigen Molenlanden is, met 22 procent van de stemmen, een van de grootste BBB-gemeenten in Zuid-Holland.

Ambachtelijk campagne voeren
In de wei van een boer in Nieuwpoort staat een van de tientallen billboards van de partij. 'De stem van het platteland' staat er op. Honderden auto's rijden elke dag langs die het tafereel kunnen aanschouwen. Edwin heeft samen met andere vrijwilligers veel van deze billboards in de schuur aan hekken vastgeschroefd. Ze hebben ze uitgedeeld aan boeren uit de omgeving. "De billboards werden populair en mensen zijn ze ook zelf gaan bestellen op de webshop. De posters waren op een gegeven moment zelfs uitverkocht."

'Mensen voelen zich niet gehoord'
Maar het gaat niet alleen om campagne voeren en het 'Caroline'-effect. De aantrekkingskracht van de lijsttrekker van de BoerBurgerBeweging. Het ook om de inhoud, legt Edwin uit. Veel mensen voelen zich niet gehoord. De leefbaarheid van dorpen staat onder druk. Buslijnen worden geschrapt en scholen dreigen te verdwijnen.
De stikstofproblematiek en het behoud van de groene polder is in Molenlanden erg belangrijk. "We hebben hier veel weilanden met koeien in de wei. Mensen waarderen het open landschap. Als de boeren weg moeten, wie gaat dan straks het landschap bijhouden? Blijft het nog wel bestaan? Dat speelt hier. Je bent geen boer om alleen geld te verdienen. Het is een manier van leven. Je zegt ook niet tegen een muzikant dat hij niet meer mag spelen. Dat voelen de burgers die op ons stemmen ook."

Heel veel praten en handjes schudden
De BBB-boodschap is veelvuldig naar voren gebracht in de media. Maar partijleden gingen ook op bezoek bij agrariërs en ondernemers. En troffen de burgers, tijdens bijeenkomsten in allerlei zaaltjes. In gebieden als de Alblasserwaard is intensief campagne gevoerd. De partij ging ook de vakbeurzen in de provincie af. "Het gaat om luisteren. Wat vinden mensen belangrijk? We zijn al meer dan een jaar bezig met deze bezoeken."
De lokale vrijwilligers kregen hulp van onder de rivieren. Ook veel Brabantse BBB'ers kwamen helpen met campagne voeren. Met een caravan werd heel Zuid-Holland doorkruist.

'Boer zijn is een manier van leven'
Van den Heuvel heeft een adviesbureau in de bouw. Hij werkt ook regelmatig samen met boeren. Twee jaar geleden besloot hij dat het anders moest in de politiek. "Ik spreek met veel mensen tijdens mijn werk en hoor veel frustraties over Den haag, de provincie, bureaucratie en het gebrek aan de menselijke maat."
Na aanmoediging van kennissen sloot hij zich aan bij de BoerBurgerBeweging. Hij schreef mee aan het regionale partijprogramma en ging intensief op campagne door de polder. En nee, hij heeft niet de illusie dat zijn partij alle problemen in een keer kan oplossen. "Maar we gaan wel hard aan de slag om het beter te maken."
