BLANKENBURGVERBINDING

Ruim 50 miljoen kilo, het langste tunneldeel ooit zinkt in 24 uur naar bodem voor nieuw stuk snelweg

Het eerste deel van de Maasdeltatunnel zinkt in 24 uur af naar de bodem
Het eerste deel van de Maasdeltatunnel zinkt in 24 uur af naar de bodem © Rijkswaterstaat
Ook al kwam de regen met bakken uit de lucht, Rijkswaterstaat is vrijdagochtend toch begonnen met het afzinken van het eerste deel van de Maasdeltatunnel. De tunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding, een nieuw stuk snelweg dat de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen verbindt. Het afzinken van een tunneldeel in het Scheur is een flinke klus, die een volle dag in beslag neemt.
Het tunneldeel dat vrijdag en zaterdag tot zinken wordt gebracht, is 185 meter lang en weegt ruim 50 miljoen kilo. Het is het langste tunnelelement dat ooit in Nederland is afgezonken, vertelt Jörgen van der Meer, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat.
De Maasdeltatunnel bestaat uit twee delen, die samen ongeveer 400 meter lang, 40 meter breed en 7 meter hoog zijn. De samengevoegde delen vormen de twee tunnelbuizen van de Maasdeltatunnel, met in iedere tunnelbuis drie rijstroken.
De twee delen zijn gemaakt door Damen Verolme Rotterdam in de Botlek en liggen tot het moment van transport naar het Scheur in een werkhaven van het bedrijf. Het tweede deel wordt half april afgezonken.
De twee tunneldelen nog op hun parkeerplek in het dok bij Damen Verolme
De twee tunneldelen nog op hun parkeerplek in het dok bij Damen Verolme © Rijkswaterstaat
Dat afzinken is een ingewikkelde operatie, waar vrijdag in alle vroegte mee begonnen is. "Als er zo min mogelijk stroming is, wordt het tunnelelement gedraaid en op de juiste positie geplaatst", legt Van der Meer uit.
Daarna wordt het tunneldeel met ankerlijnen vastgemaakt aan de bodem. Daar liggen zes grote tegels, waarop het element moet landen.
"Dat is 28 meter diep. Om het tunnelelement daar te krijgen, laten we er water in lopen, zodat de tunnel langzaam onder water kan verdwijnen."
Eerste delen van de Maasdelta-tunnel worden ingevaren en afgezonken
Het is allemaal een mooi staaltje Hollands glorie. Rijkswaterstaat heeft aan beide kanten van het Scheur tribunes neergezet, zodat enthousiastelingen plaats kunnen nemen om het afzinken van de tunneldelen live mee te kunnen maken. Er is gratis koffie en er staat een patatkraam. Zo'n 700 mensen hebben zich aangemeld.
Jörgen van der Meer, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat
Jörgen van der Meer, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat © Rijnmond
Over twee weken volgt dus het afzinken van het tweede element, en daarna gaat het snel.
Van der Meer: "We denken dat je drie maanden later van noord naar zuid door de tunnel kunt lopen. Zoals het er nu uitziet, gaan we het halen om eind 2024 helemaal open te gaan, maar het blijft een ingewikkeld project dus we houden een slag om de arm."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl