OPENBAAR VERVOER

Gevaar voor fietsers en te duur: dit is waarom tramlijnen misschien aangepast worden

Over het nieuwe plan zijn de meningen verdeeld
Over het nieuwe plan zijn de meningen verdeeld © Rijnmond | Rick Huijzer
Er lijkt een hoop te gaan veranderen in het tramnet. Op sommige plekken in de regio zal de tram vaker en sneller gaan rijden, andere lijnen zullen juist worden ingekort. De tram is daar te duur door te weinig reizigers en kan worden vervangen door een bus. Althans, dat is het plan van de Metropoolregio (MRDH). Om welke lijnen gaat het? Wat vinden omwonenden van het plan? En wat zijn de reacties in de gemeenteraad?
De MRDH stelt voor dat het tramnet gemoderniseerd wordt. Naast lijnen inkorten en een aantal huidige trajecten uitbreiden, zijn er ook nieuwe lijnen nodig. Dat komt door de bouw van onder andere meer woningen en de komst van meer stadsbewoners, zoals op de Groene Hilledijk en naar de nieuwbouwwijk Nieuw-Kralingen. Ook moeten gevaarlijke situaties voor fietsers op plekken waar de trams op straat rijden snel worden aangepakt.

Dit verandert er in de tramlijnen

Lijn 4 rijdt niet meer van de Molenlaan tot aan de Kootsekade. Daar komt een bus voor in de plaats. Van de Kootsekade gaat lijn 4 naar het Eendrachtsplein. Het stuk over de Nieuwe Binnenweg vervalt.
Lijn 7 wordt ingekort van Centraal tot Crooswijk. Wel komt er een eindpunt bij Nieuw-Kralingen of de Kralingse Plas.
Lijn 8 gaat rijden tussen Centraal en het Marconiplein.
Spitslijn 20 vervalt.
Lijn 21 en 24 worden samengevoegd op de route van lijn 24 (De Esch - Vlaardingen Holy).
Lijn 23 splitst in twee lijnen: Beverwaard - Centraal en Centraal - Marconiplein.
Lijn 25 splitst ook in tweeën: Carnisselande - Centraal en Centraal - Marconiplein.
Rotterdam, de RET en de Metropoolregio hebben de plannen bedacht, maar uiteindelijk is het uitgewerkt door de MDRH. Alle gemeenten die meedoen aan dit samenwerkingsverband moeten nu hun advies geven, daarna maakt de Metropoolregio het definitieve plan. Zeker voor Rotterdam zal deze wijziging in het tramverkeer te merken zijn door bewoners. De wijkraden hebben hun bezwaren al geuit en om oplossingen gevraagd. Ook de inspraakavond op het stadhuis afgelopen dinsdag was druk bezocht. Nu moet de Rotterdamse gemeenteraad zich uitspreken.

'Verarming voor de stad'

De Rotterdamse gemeenteraad is verdeeld over het toekomstplan voor de trams in Rotterdam. Een groot deel van de oppositie ziet niets in het voorstel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om delen van verschillende tramlijnen te schrappen en daar een bus te laten rijden. De tegenstanders vinden dat er geen tramlijnen moeten worden opgeheven, maar dat er juist meer in moet worden geïnvesteerd. De coalitie van Leefbaar Rotterdam, VVD, Denk en D66 lijkt wel akkoord te kunnen gaan als er een aantal aanpassingen worden gedaan.
Al bij de eerste minuten van het debat is duidelijk dat een groot deel van de raadsleden het hele plan niet ziet zitten. Het CDA vindt dat er juist geïnvesteerd moet worden in het tramverkeer, in plaats van delen te schrappen. Christine Zandberg (CDA): "We moeten zorgen voor een betere ontsluiting en toegankelijkheid in de stad. Er moet een fijnmazig ov-netwerk zijn. Het afschalen van de tramlijnen past hier niet in. Wij vinden wat nu voorligt een verarming voor de stad."
Dat de tram door een bus vervangen zal worden, stemt de raadsleden niet gerust. Gerben van Dijk (ChristenUnie) zegt dat uit de praktijk blijkt dat tramreizigers minder snel in de bus willen stappen. Een spreker van Rover Rotterdam heeft eerder deze week ook al gezegd dat reizigers een bus minder prettig vinden. Bij de ChristenUnie denken ze dat het aantal reizigers op die lijn dus nog lager zal worden dan nu al het geval is. De vrees is dat op termijn die buslijn dan nog weer verder zal worden ingekort.

Tram onveilig voor fietsers

Bij de SP Rotterdam zijn ze het er niet mee eens dat trams op straat gevaarlijk zijn en dus weg moeten. Uit de cijfers van de afgelopen drie jaar zou juist blijken dat er weinig ongelukken met trams zijn. D66 wijst erop dat straten met trams voor fietsers wel gevaarlijk zijn en ze daarom worden gemeden. Raadslid Ingrid van Wifferen denkt dat het verdwijnen van de tram voor meer veiligheid voor fietsers zal zorgen. Ook kunnen er dan voor het autoverkeer maatregelen komen om de snelheid omlaag te brengen naar 30 kilometer per uur. “Met een tramrails op de weg lukt dat niet, dan kun je bijvoorbeeld geen drempels neerleggen”, aldus Van Wifferen. Haar GroenLinks-collega Biljoen zegt dat dat in Amsterdam wel kan, maar duidelijk is dat de coalitie in Rotterdam dat niet ziet zitten.
Wethouder Karremans wil in straten als de Nieuwe Binnenweg en de Zaagmolenstraat de rails snel verwijderen om nieuwe ongelukken te voorkomen. Dat gaat niet gebeuren op het stuk van tramlijn 4 in Hillegersberg. De VVD wil hier graag de rails laten liggen en eerst kijken of de vervangende bus een succes is. Is dat niet het geval, dan kan de tram weer gaan rijden. Wethouder Karremans heeft gezegd dat wel te willen voorstellen bij de plannenmakers.

Luisteren naar de Rotterdammers

De Partij voor de Dieren vindt dat Rotterdam niet met het tramplan moet instemmen, omdat dat slecht zou zijn voor de stad. GroenLinks is het daarmee eens en wil helemaal opnieuw beginnen. "Ik heb zelden zo'n slecht plan gezien. Veel is nog niet duidelijk. Ik mis een financiële onderbouwing en de Rotterdammers steunen dit plan niet. Wat ik zou willen zien, is dat we luisteren naar wat de Rotterdammers willen, of inwoners van andere gemeenten die hierbij betrokken zijn”, aldus Marvin Biljoen van GroenLinks. Aan wethouder Karremans vraagt hij of hij de MRDH om een nieuw plan wil vragen.
Karremans is daar niet toe bereid. Hij zegt veel van het conceptplan van de MDRH te steunen, maar wil ook aanpassingen. Zo wordt voorgesteld om na het verzet van buurtbewoners eerst nog maar eens te kijken of een tram op de Groene Hilledijk nodig is en hoe dat dan het beste kan worden gerealiseerd. Ook is er de eis dat tijdens wedstrijddagen wel een tram naar het Sparta Stadion blijft rijden. Op andere dagen wordt dat een bus.
De bus die tramlijn 4 in Hillegersberg vervangt, moet toch doorrijden naar het Centraal Station, vindt het stadsbestuur. Rotterdam wil ook graag dat de MRDH gaat meebetalen aan het verwijderen van de tramrails als een lijn gedeeltelijk vervalt.
Goed nieuws lijkt er ook te zijn voor het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum. Er komen gesprekken om tot een oplossing te komen voor de ritten met de historische trams.
Het plan van de tram is voorgelegd aan de wijkraden en die hebben hun mening kunnen geven. Ook zijn er gesprekken met ondernemers geweest. De mening van de wijkraden is voorgelegd aan wethouder Karremans en die heeft delen daarvan overgenomen in het advies van de stad aan de MDRH. De gemeenteraad moet nu hun reactie op het plan geven. De MRDH gaat dan kijken of en op welke manier aanpassingen nodig zijn. Een definitieve versie van het tramplan wordt dan later dit jaar gepresenteerd.
Vijf uur is er vanavond vergaderd, maar veel raadsleden zitten met het tramplan in hun maag. De oppositie wil graag uitgebreid verder kijken naar oplossingen, maar de coalitie denkt dat er volgende week in de raad wel een advies gegeven gaat worden.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl