ROTTERDAM

Rotterdammers teleurgesteld over plan inkorten lijn 4: 'Slechte zaak'

Het eindpunt van lijn 4 aan de Molenlaan in Hillegersberg
Het eindpunt van lijn 4 aan de Molenlaan in Hillegersberg © Rijnmond
Inwoners van Rotterdam reageren teleurgesteld op het plan van de gemeente om tramlijn 4 in te korten. Zo hoeft lijn 4 niet meer over de Nieuwe Binnenweg te rijden. Het stuk naar Hillegersberg blijft wel rijden, daar zijn inwoners opgelucht.
"Geen tram meer op de Binnenweg? Dat lijkt me slecht", zegt een omwonende. Volgens hem is de Nieuwe Binnenweg dé straat waar je moet zijn en moet de straat dus toegankelijk zijn met het openbaar vervoer. "De gemeente is er toch voor de bevolking? Niet om geld te verdienen." Volgens de gemeente maken te weinig reizigers gebruik van tramlijn 4. Hij vindt het geen goed argument. "Veel mensen zijn afhankelijk van de tram, bijvoorbeeld omdat ze slecht ter been zijn. Daarom vind ik het een slechte zaak."
Een tweede passant vindt dat de Nieuwe Binnenweg prima zonder tram kan, maar dat die wel in haar buurt Delfshaven moet blijven. "Heel veel mensen gebruiken die tram, voor hen is de metro te ver lopen", zegt ze. "Zeker in de achterstandswijken zijn bewoners afhankelijk van het openbaar vervoer. Alleen metrovervoer is onvoldoende." Ze vindt het een slecht plan van de gemeente. "Ik vind het een plicht van de overheid dat ze het openbaar vervoer goed regelt. Dat doet ze nu niet."

Tram Hillegersberg

Aan de andere kant van de stad laat een bewoner van Hillegersberg weten dat de buurtapp explodeerde toen bekend werd dat tramlijn 4 bij de Molenlaan zal blijven. "Van blijdschap", zegt de omwonende. "Je wil gewoon naar de stad. En een tram is een prettiger vervoersmiddel dan een bus. Zeker als de tram er al was, dan wil je die blijven gebruiken."
Een andere inwoner uit Hillegersberg vindt ook dat de tram moet blijven. "Hier is geen metro natuurlijk", zegt ze. "Daarnaast zijn er veel oudere mensen die vaak gebruik maken van de tram." Een bus in plaats van de tram is geen oplossing, vindt ze. "Een tram past in deze buurt. En ik zie dat er veel gebruik van gemaakt wordt."
Tekst gaat door onder video
Rotterdammers teleurgesteld over plan inkorten lijn 4: 'Slechte zaak'

Petitie

Om het schrappen van de tramverbindingen tegen te gaan is een petitie gestart. Die is al meer dan twaalfduizend keer ondertekend. Winkeliers langs de geschrapte tramlijnen voeren daarnaast postercampagnes en zamelen ook handtekeningen in. Iedereen is bang dat de kwaliteit van het openbaar vervoer in de stad afneemt.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MDRH) is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Het samenwerkingsverband, waar 23 gemeenten onder vallen, vindt dat op delen van tracés waar weinig reizigers zijn (tram 4, 7 en 8), de tramlijn moet worden ingekort. Daar moet dan een busverbinding voor in de plaats komen. Op andere, drukke trajecten moet de tram juist sneller en vaker gaan rijden.
De MRDH wil er ook een aantal nieuwe tramverbindingen bij, bijvoorbeeld over de Groene Hilledijk en naar de nieuwbouwwijk Nieuw-Kralingen. Omdat een deel van de trams de komende jaren vervangen moet worden, is het de bedoeling om alle aanpassingen in 2030 te laten ingaan, dus ook het inkorten van de lijnen.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl