VEILIGHEID

Aboutaleb wil dat bierfiets grotendeels uit het Rotterdamse straatbeeld verdwijnt

Misschien is de bierfiets vanaf 1 oktober in grote delen van Rotterdam verleden tijd
Misschien is de bierfiets vanaf 1 oktober in grote delen van Rotterdam verleden tijd © Eveline van Wanrooij
Rotterdam wil de bierfiets in grote delen van de stad verbieden. "Bierfietsen leiden veel en vaak tot overlast", schrijft burgemeester Ahmed Aboutaleb woensdag. Die overlast bestaat onder meer uit wildplassen, verrommeling van het straatbeeld, het uitjoelen van omstanders, openbare dronkenschap en verkeershinder en is 'niet goed handhaafbaar'.
Dat schrijft burgemeester Aboutaleb woensdag aan de gemeenteraad in antwoord op vragen van Leefbaar Rotterdam. Zijn stad is volgens hem bezig met een inhaalslag wat populariteit betreft door bezoekers uit binnen- en buitenland. De bierfiets dook de laatste tijd ook steeds vaker op in het straatbeeld.
Hoewel de bierfiets misschien een leuk uitje is voor een voetbalteam of een vrijgezellenavond, ergeren steeds meer mensen zich eraan. Naast de eerder genoemde overlast, zorgen de bierfietsen - die volgens Aboutaleb 'log en traag zijn' - voor gevaarlijke verkeerssituaties.
Half april stelde Leefbaar Rotterdam onder de naam 'Hey! Fietsje?' vragen aan het college over de misstanden. ‘‘Leefbaar Rotterdam vindt dat er voldoende ruimte moet zijn voor gezellige activiteiten in onze stad. Echter, vragen wij ons af of de bierfiets er hier één van moet zijn.’’ Leefbaar verwees naar Amsterdam waar de bierfiets inmiddels ook verboden is in het centrum van de stad.

Het nieuwe voorstel

Ook Aboutaleb lijkt zich daar nu bij aan te sluiten. volgens hem draagt de bierfiets niet bij aan de aantrekkelijkheid van zijn stad. "Sinds het verbod in een groot deel van het centrum (en daarbuiten) wordt in Amsterdam vrijwel geen overlast meer ervaren door bewoners van groepsfietsen."
De burgemeester wil op 8 juni met de gemeenteraad bespreken hoe de lokale APV kan worden aangepast zodat 'groepsfietsen' niet langer mogen rijden in het centrum van de stad en in de wijk Kralingen-Crooswijk. De keuze voor die twee gebieden is niet toevallig. In het centrum is er veel last van verkeershinder vanwege de grote drukte. In Kralingen-Crooswijk is volgens Aboutaleb vooral het risico op hinder door alcoholgebruik groot, omdat daar veel studenten wonen.