MAASSLUIS

Veerdienst tussen Rozenburg en Maassluis stopt per direct met varen, provincie zet bussen in

Reizigers konden tot vandaag nog gebruik maken van een vervangend pontje tussen Rozenburg en Maassluis
Reizigers konden tot vandaag nog gebruik maken van een vervangend pontje tussen Rozenburg en Maassluis © WOS Media
De exploitant van de veerdienst tussen Rozenburg en Maassluis heeft het faillissement aangevraagd voor deze verbinding. Dat betekent dat het veer donderdagmiddag per direct uit de vaart is gehaald. Een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland laat donderdagavond weten dat bussen onderweg zijn om gestrande passagiers op te vangen. Die waren er rond 19:30 uur nog niet.
Volgens exploitant Blue Amigo zit er niets anders op dan een faillissement vanwege stijgende kosten en tegenvallende inkomsten. Het aantal passagiers is sinds de coronacrisis afgenomen, reparaties aan de twee schepen die voor de veerdienst werden gebruikt, vallen duurder uit en ook de brandstofprijzen rijzen de pan uit. De provincie Zuid-Holland - verantwoordelijk voor de verbindingen voor auto's, voetgangers, fietsers, etc. tussen Rozenburg en Maassluis - springt volgens de rederij daarbij onvoldoende bij.
De veerdienst verkeert al sinds 2019 in zwaar weer. Het aantal storingen en uitval van de schepen zijn talrijk. Rob Smith van de actiegroep Rozenburg in Actie is niet verbaasd dat het veer uitvalt. "Dit is het gevolg van doorgeslagen privatisering."

'Blue Amigo wist waar ze instapte'

Volgens de actiegroep zijn er eind 2019 afspraken gemaakt om aftakeling van de veerdienst te voorkomen. Zo was één van de afspraken dat het veer alleen met een geringe marge geëxploiteerd zou mogen worden. Al te hoge tarieven werden hiermee voorkomen. Rob Smith: "De rederij wist waar ze instapte. Ze wist dat het veer in de nabije toekomst alleen zou open blijven voor verkeer dat niet door de Blankenburgtunnel mocht. En heeft ook de rapporten gekregen over de technische toestand van het materieel."
Maar volgens Blue Amigo is er met de provincie lang gesproken over de bouw van een nieuw schip en zijn daar toezeggingen over gedaan. Zo zou de provincie zou vanuit het zogeheten Verenfonds een nieuw schip meefinancieren, omdat het oude in té slechte staat verkeerde. Dit is volgens de reder uiteindelijk door de provincie op de lange baan geschoven.

Een boot in reparatie, andere valt helemaal uit

In 2021 werd daarom besloten om de Staeldiep, de bestaande veerboot, te renoveren. Tot die renovatie zou er gebruik worden gemaakt van een tweede veerboot, de Blankenburg. Maar ook die werd eind 2022 uit de vaart gehaald vanwege technische problemen.
Volgens de actiegroep bleven de verliezen de afgelopen maanden oplopen en werd er geen oplossing gevonden in het overleg met de provincie. Daardoor is het faillissement van de veerdienst onvermijdelijk geworden, zegt Blue Amigo. "Het doek is gevallen. Dat betekent dat het fiets-/voetveer vanaf donderdagmiddag 25 mei 2023 vanaf 15:00 uur uit de vaart is gegaan."

Provincie Zuid-Holland zet bussen in

Een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland laat via WhatsApp weten dat er bussen onderweg zijn naar de veerstoepen om gestrande reizigers naar de overkant te rijden. Wanneer de bussen komen, is niet duidelijk. De Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) heeft een voet- en fietsveer ingezet om reizigers naar de overkant te brengen. Zowel die als de bussen rijden en varen vanaf 19:00 uur 's avonds tot middernacht om de reizigers over te brengen.
Vanaf vrijdag 26 mei wordt er een vervangende voet- en fietsveer ingezet tussen 06:00 uur en 15:00 uur. Daarna rijden er bussen. Op zaterdag 27 mei wordt het veer opnieuw ingezet tussen 06:00 uur en 09:00 uur en tussen 16:00 uur en 00:00 uur. Op zondag 28, maandag 29 en dinsdag 30 mei wordt het veer de hele dag ingezet.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl