LOKAAL
Verkeersveiligheid in de Drechtsteden kan beter en zo pakken scholen dat aan

Gekke bochten, foutparkeerders of onoverzichtelijke situaties. De verkeersveiligheid rondom scholen in de Drechtsteden laat op diverse plekken nog te wensen over, blijkt uit een rondvraag van RTV Dordrecht. Meer dan dertig scholen uit de regio dingen dan ook mee naar een verkeersplein van de ANWB, om zo in ieder geval de leerlingen beter voor te kunnen bereiden op verschillende verkeerssituaties.
Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat ongeveer de helft van de leraren en weggebruikers de indruk heeft dat kinderen minder veilig door het verkeer bewegen omdat ze niet goed genoeg kunnen fietsen en te weinig inzicht in het verkeer hebben. Kinderen fietsen steeds minder, terwijl kinderen die eraan gewend zijn om veel te fietsen zich eerder bewust zijn van gevaren in het verkeer. Een verkeersplein moet ze helpen bij het opdoen van meer ervaring. In de Drechtsteden zijn er drie scholen in de race voor zo'n plein: de Henri Dunantschool uit Sliedrecht, de Viermaster uit Papendrecht en de Fontein uit Dordrecht (locatie Douwe Aukesstraat). Daarbij dingen ook scholen uit Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam mee.
Druk of onoverzichtelijk
De Papendrechtse basisschool de Viermaster ligt tussen een middelbare school en een andere basisschool in. In het Van der Palmpad zit volgens Anita Baggerman, docent van de kleuters, een onoverzichtelijke bocht. “Zeker als daar auto’s staan, wat niet de bedoeling is, is het overzicht verdwenen", zegt zij tegen RTV Dordrecht.
“We zijn continu in gesprek met de gemeente. Zo hebben ze al paaltjes neergezet en is de straat een eenrichtingsweg geworden.” Daarbij is er een gele lijn te zien die duidelijk moet maken dat je er niet met de auto mag stilstaan. “Ook is er wel eens gecontroleerd. Een keer is er een bon uitgeschreven door een agent in burger. Daarna gaat het een paar weken goed, maar al snel staan er toch weer geregeld auto’s in de bocht."

'Kwestie van tijd'
Dagmar Hildebrand is directeur van de Henri Dunantschool in Sliedrecht: “Onze school ligt aan de rand van het winkelcentrum. Daar kan het zeker rond het begin en eind van de schooldag erg druk zijn. Als mensen even snel een pakketje moeten ophalen, zetten zij al snel de auto op de stoep.” Daarbij wijst ze naar de plek, precies voor de ingang van de school. “We zouden hier bijvoorbeeld graag paaltjes hebben, om zo de auto’s hier weg te houden.”
Sliedrecht wordt de komende jaren ingericht volgens het STOMP-principe. Dat staat voor de volgorde Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als service en Particulier vervoer. Denk daarbij aan je eigen auto. “We zijn in het algemeen een veilige gemeente, als je kijkt naar de verkeersveiligheid”, laat een woordvoerder weten. “Daar zijn we dan ook trots op.”
Bij beide scholen zijn vooralsnog geen ongelukken gebeurd. Maar volgens Anita Baggerman is het een kwestie van tijd. "Je moet er niet aan denken dat het gebeurt. Maar stel je voor dat een kind tussen de auto’s door over het hoofd wordt gezien."
Dordrecht
In Dordrecht wordt stapsgewijs gewerkt aan het verbeteren van twintig gevaarlijke kruispunten in de stad. Daarbij zijn er ook een aantal aandachtspunten rondom de scholen. “Basisschool de Fontein in de Douwe Aukesstraat staat in een woonstraatje. Dat is in principe geen onveilige schoolomgeving”, laat de gemeente in een schriftelijke reactie weten. “Het schoolterrein grenst wel aan de M.H. Trompweg. Daar is het een stuk drukker. De gemeente gaat de weg rondom het Admiraalsplein opnieuw aanleggen. Het deel tussen de Van Spilbergenstraat en de Karel Doormanweg (het deel waaraan de school grenst) gaan we inrichten als 30 kilometerzone. Aan beide zijden komen inritconstructies. De verwachting is dat het daardoor op dit stuk van de weg rustiger wordt. De gemeente weet dat men de situatie onveilig vindt. Maar het aantal geregistreerde ongevallen onderbouwt niet dat de situatie daadwerkelijk onveilig is.”
Zwijndrecht
“In Zwijndrecht willen we de schoolroutes zo goed mogelijk in kaart brengen”, laat een woordvoerder weten. “Daarbij willen we de knelpunten zo snel mogelijk aanpakken. Daarbij kijken we ook of een weg aan een opknapbeurt toe is zodat we de maatregelen gelijk mee kunnen nemen. Als het belang en met name de veiligheidswinst groot genoeg is en het heeft ten opzichte van de andere projecten voldoende prioriteit, dan halen we de ingreep naar voren."
Al met al is er dus in iedere gemeente nog wel wat winst te behalen. Bij iedere school staan de verkeerslessen en het verkeersplein dan ook hoog op de prioriteitenlijst.
Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.