BUREAU RIJNMOND
Senioren verliezen duizenden euro’s door babbeltrucs

Helaas. Alle waarschuwingen ten spijt, er blijven mensen in babbeltrucs trappen. Zoals bankmedewerkerfraude. Een zogenaamde bankmedewerker belt een rekeninghouder en beweert dat er iets mis is met zijn of haar rekening, of dat er net op tijd is voorkomen is dat er geld van de rekening is afgeschreven. Om ervoor te zorgen dat dit niet weer gebeurt moet de rekeninghouder pas en pincode afgeven aan een koerier die langskomt. Vervolgens worden de bankrekeningen van de slachtoffers geplunderd.
Dit keer aandacht voor de oplichting van twee senioren uit Rotterdam. Een 71-jarige man raakt hierdoor 1.700 euro kwijt en een 85-jarige uit Schiebroek zelfs 8.000 euro. Er zijn duidelijke beelden van een jonge vrouw die op woensdag 3 mei pint van de rekening van het laatstgenoemde slachtoffer. Bovendien shopt ze met de pas bij een winkel aan het Oostplein in de Maasstad.
In het andere geval pint een man bij een geldautomaat op het Rotterdamse Stadhuisplein 500 euro van de bankrekening van het slachtoffer. Ook koopt hij in een winkel in het Rotterdamse centrum met de pas van het slachtoffer een telefoon. Ook hij is goed herkenbaar gefilmd. Wie weet wie de oplichters zijn?
En nogmaals trap niet in deze babbeltrucs! Een bankmedewerker belt u nooit met bovenstaande smoezen. Daarnaast stuurt de bank nooit een koerier langs om uw bankpas(sen) en pincode(s) op te halen!
Bel met de Opsporingstiplijn op 0800-6070. Anoniem melden kan via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000