Raad van State: Blankenburgtunnel mag er komen

De bouw van de Blankenburgtunnel kan nu echt beginnen. De Raad van State heeft de bezwaren die door tegenstanders, waaronder Vereniging Natuurmonumenten, was aangespannen afgewezen.

De tunnel verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg en moet de Rotterdamse haven nog beter bereikbaar maken. De nieuwe route, die de A24 gaat heten, moet beide wegen ontlasten.

Volgens de tegenstanders had toenmalig minister Schultz zich alleen maar gericht op de Blankenburgtunnel en zijn andere oplossingen niet serieus onderzocht. Daar is de Raad van State het niet mee eens. Uit acht onderzochte alternatieven bleek dat de verkeersproblemen niet zouden worden opgelost.

Het belangrijkste alternatief, de Oranjetunnel, een paar kilometer verderop, bood ook minder voordelen.

Bezwaren


Tegen de aanleg van de tunnel was veel verzet, ook vanuit de gemeenten Maassluis en Vlaardingen. Daar gaat het tracé deels door natuurgebieden. Ook wordt gevreesd voor milieu-effecten, zoals vervuiling.

De rechtszaak bij de Raad van State duurde lang. Omdat er ook gekeken werd naar de compensatie van de uitstoot van stikstof, was er een advies nodig van het Europese Hof.

Maar al snel kwam de minister met een nieuw plan om die uitstoot van stikstof te compenseren. Daardoor was er dus geen advies van het Europese Hof meer nodig en kon de Raad van State verder met de rechtszaak, waar vandaag dus een uitspraak over kwam.

Aanleg


Het project is gegund aan een consortium van 3 bedrijven, onder wie Ballast Nedam. De aanleg gaat ongeveer 1 miljard euro kosten en het is de bedoeling dat de aanleg van de Blankenbrugtunnel volgende maand gaat beginnen.

De weg moet tussen 2022 en 2024 open gaan..

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Vlaardingen A24 Rozenburg
Deel dit artikel: