LOKAAL
Luuk en Hovik verkopen retro voetbalshirts, maar het gele uitshirt 1983-1984 van Feyenoord is niet te koop

Vintage voetbalshirts uit de jaren '70, '80 en '90 zijn hipper dan ooit. De shirts hebben niet alleen een speciale aantrekkingskracht op voetbalfetisjisten, maar zijn voor modebewust Rotterdam inmiddels ook een musthave geworden. Wie zo’n retro shirt wil bemachtigen moet bij RetrOrgininalFootball van de Rotterdamse vrienden Hovik Hovhannisyan en Luuk Jacobse zijn. Zij verkochten twee dagen lang allerlei retroshirts vanuit hun pop-upwinkel in het Groot Handelsgebouw, naast Rotterdam Centraal.
RetrOriginalFootball is het resultaat van een vriendschap die ontstond op het voetbalveld. Luuk en Hovik werden teamgenoten in de U19 en deelden sindsdien een diepe passie voor het spel. Hun vriendschap bleef intact, zelfs toen ze hun geboorteplaats verlieten om te studeren aan de universiteiten van Rotterdam en Delft.
"We hebben het net niet geschopt tot profvoetballer, zullen we maar zeggen", zegt Luuk lachend tegen OPEN Rotterdam. "Maar toen is wel de passie begonnen voor de oude voetbalshirts." Het sparen van de kledingstukken bleek een dure hobby. "Dus toen zijn we overgegaan op het handelen erin, om het betaalbaar te houden. We zijn er nu drie jaar mee bezig", aldus Hovik.
Een tastbare herinnering
Luuk ziet het verkopen van de shirts niet als werk en geniet van alle positieve aandacht. "We genieten van elke seconde dat we hiermee bezig zijn. Deze voetbalshirts zijn als kostbare herinneringen voor ons. Onze herinneringen aan voetbal zitten in ons hoofd, maar de shirts kun je aanraken. Achter elk shirt schuilt een verhaal en een herinnering aan die specifieke wedstrijd, dat seizoen of die sponsor", legt hij uit. Zijn goede vriend Hovik vindt het geweldig om voetbalshirts te dragen die ouder zijn dan dat hij zelf is. “Wij zijn allebei opgegroeid in de jaren '90, dus elke dag leren we meer over voetbal uit die tijd. Het is gewoon een prachtige herinnering aan de geweldige geschiedenis van het spel waar we zoveel van houden, overal ter wereld”, vertelt Hovik.
Hun pop-upstore in het Groot Handelsgebouw hangt vol met shirts uit allerlei landen en allerlei jaren. Voor Hovik moet een retro shirt aan drie voorwaarden voldoen: "Het moet een mooie kraag hebben, een mooi watermerk en een opvallend patroon. Dat jaren '90-patroon bijvoorbeeld; dat zie je van een grote afstand."
Maar de shirts in de winkel zijn niet allemaal te koop, vertelt Luuk. Zijn eigen collectie, die deels in de winkel 'voor de sier' hangt, bestaat uit een stuk of zeventig shirts. "Voor mij is het meest iconische shirt dat van Feyenoord uit 1983-1984, toen Johan Cruijff er voetbalde. Het gele uitshirt hangt hier, maar is niet te koop. Die is iconisch en moeilijk om aan te komen." In de winkel komt het dan ook nog wel eens voor dat er een shirtje op de toonbank voorbij komt die ze zelf eigenlijk ook wel zouden willen houden. "Maar daar moet je jezelf echt in remmen", besluit Hovik.
Dit is een verhaal van onze mediapartner OPEN Rotterdam.