Nieuwe vertraging dreigt voor Hoekse Lijn

De kans wordt steeds kleiner dat de Hoekse Lijn nog in 2018 gaat rijden. Dat heeft vooral te maken met de latere oplevering van de beveiligingssoftware van de lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. Dat schrijft wethouder Adriaan Visser in zijn laatste update aan de Rotterdamse gemeenteraad.

Visser verwacht dat de meeste problemen met de software in november zijn opgelost. Althans, dat heeft leverancier Bombardier beloofd. Als dat is gebeurd, moet de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een vergunning afgeven en moet er ook nog proef worden gedraaid.

'Start exploitatie van de Hoekse Lijn in het vierde kwartaal van 2018 wordt daardoor hoogst onzeker. Dit leidt naar verwachting niet tot een budgettaire overschrijding'. Dat schrijft Visser.

De overige problemen op de Hoekse Lijn zijn volgens Visser opgelost. Zo bleken de er problemen met de bruggen te worden veroorzaakt omdat de meetapparatuur en de bruggen niet goed op elkaar waren afgesteld.

De gemeente Rotterdam overlegt met de Metropoolregio en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om het tempo in het project te houden.

Onwenselijk

De gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis vindt verdere vertraging voor de reizigers zeer onwenselijk. Ze willen op korte termijn met verantwoordelijk wethouder Adriaan Visser van Rotterdam overleggen.

'Daarin zullen wij onze zorgen uiten en aansturen op maatregelen om een eventuele verdere vertraging zo veel mogelijk te beperken en het vervangende vervoer waar mogelijk te verbeteren', aldus de gemeenten in een reactie.

Busvervoer

De RET zegt dat een eventuele langere duur van het busvervoer geen problemen oplevert. De RET heeft beloofd het vervangend vervoer uit te voeren totdat de dienstregeling van de Hoekse Lijn wordt gereden.

Voorbarig

De Hoekse Lijn zou eigenlijk in september 2017 gaan rijden. Al snel bleek dat die datum veel te voorbarig was. Er zou veel te weinig tijd voor de ombouw van de oude spoorverbinding zijn ingecalculeerd.

Onder meer door de vertraging liepen de extra kosten van het project op met 90 miljoen. Die overschrijding kostte wethouder Pex Langenberg (Rotterdam) zijn positie.

Deel dit artikel: