OPENBAAR VERVOER

Flauwvallende reizigers en bomvolle treinen: het regent klachten over Intercity direct

Een overvolle Intercity direct (l) en de nieuew Intercity-trein (r)
Een overvolle Intercity direct (l) en de nieuew Intercity-trein (r) © Lydia Kramer-Blansjaar (l), MediaTV (r
Het regent klachten over de Intercity direct, de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. De uitval, vertraging en veel te volle treinen komen zo vaak voor dat reizigersorganisaties vinden dat de nieuwe treinen uit de dienstregeling gehaald moeten worden en de toeslag tijdelijk moet verdwijnen.
Met de Intercity direct (IC direct) reis je extra snel tussen Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal en Breda. Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Schiphol betalen een toeslag, boven op de prijs van het treinkaartje. Tijdens de spits is die toeslag 2,90 euro en buiten de spits 1,74 euro.

Als sardientjes in een ton en flauwvallende reiziger

Rijnmond sprak meerdere reizigers die de laatste tijd geregeld problemen ervaren op de hogesnelheidslijn. Zo ook Lydia (59) uit Ridderkerk. Ze reist voor haar werk als purser vier à vijf dagen per week vanaf Barendrecht via Rotterdam Centraal naar Schiphol.
"Ik reis al jaren met de IC direct, al vanaf dat de hogesnelheidslijn kwam", vertelt ze. "Er waren aan het begin al problemen, ik heb alles al wel een keer meegemaakt. Maar het is een supersnelle verbinding, dus ik ben toch elke keer weer bereid om die extra 2,90 euro toeslag te betalen voor een enkele reis, want per dag scheelt dat een uur of langer aan reistijd."
De afgelopen tijd ging het meerdere keren mis, zag Lydia. "Vorige week was het weer als sardientjes in een ton. Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen er niet meer bij pasten. Twee weken geleden bijvoorbeeld. Het was heel erg druk, er paste niemand meer bij."
"Een paar weken geleden maakte ik mee dat er een mevrouw flauwviel in de trein. We stonden met veel, dus we hielpen haar weer overeind. Ze zei dat ze hoopte dat ze een zitplek zou krijgen als iedereen er bij Schiphol uit zou gaan. Het wordt ook heel warm natuurlijk, want je staat met veel op elkaar en hebt nu allemaal een warme jas aan."
Afgelopen april presenteerde de NS de nieuwste Intercity. Sinds 19 april rijdt deze trein op het traject Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zoals de NS de trein noemt, is van de Franse fabrikant Alstom en kan 200 kilometer per uur halen. Er rijden ook nog oude Intercity-treinen op het traject. "Een nieuwe trein is technisch niet gelijk perfect en wennen voor iedereen", liet een woordvoerder van de NS bij de presentatie van de trein weten aan Rijnmond. "Je weet pas echt hoe het gaat als je in het echt gaat rijden." Daarom reed de trein aanvankelijk alleen tussen Rotterdam en Amsterdam. Op die manier konden de kinderziektes die in zo'n trein nog bestaan worden opgelost, voordat-ie op meer trajecten zou gaan rijden, was het idee. Sinds juli rijdt de nieuwe trein ook tussen Den Haag en Eindhoven.

Uitval zorgt voor drukte

Ook de Rotterdamse Arthur (39) pakt meermaals per week de Intercity direct van Rotterdam naar Schiphol, om daar over te stappen op een trein naar Amsterdam-Zuid. "Hij valt gewoon heel erg veel uit, zowel de oude als de nieuwe treinen. Dat zorgt ervoor dat de treinen heel druk zijn."
Hij heeft zelf ook meermaals meegemaakt dat mensen achter moeten blijven op het perron. De trein is te vol omdat treinen ervoor zijn uitgevallen. "Ik heb ook meegemaakt dat de deuren niet werken, bijvoorbeeld. De vaste reizigers weten dat, wanneer er iets wordt omgeroepen in de trein over een probleem, het sowieso tien minuten gaat duren."
"Er zijn altijd veel problemen geweest met de Intercity direct, maar voor mijn gevoel is het de laatste periode wel erger geworden." Hij vraagt vaak zijn geld terug bij de NS nadat zijn trein uitvalt of vertraagd is. "Dit jaar heeft me dat al 100 euro gescheeld." Omdat Arthur een abonnement heeft, is één ritje voor hem zo'n vier euro.

'Ook in eerste klas geen zitplekken'

De Rotterdamse Jesse (26) reist minimaal drie keer per week vanaf Rotterdam naar Amsterdam-Zuid. Hij pakt de Intercity direct tot aan Schiphol. "Ik reis al zeven à acht jaar met de deze trein. De problemen nu zijn absoluut minder erg dan in de beginjaren, maar ik heb het gevoel dat-ie afgelopen maanden weer meer uitvalt dan vorig jaar."
"Daar komt ook nog bij dat sinds NS op het traject met die nieuwe trein is gaan reizen, de trein tussen 7:20 uur en 7:54 uur, vrijwel altijd is afgeladen. Het komt de laatste tijd redelijk vaak voor dat er ook in de eerste klas geen zitplekken meer zijn."
Hij geeft aan dat dit negatieve sentiment leeft onder zijn collega's en vrienden. "Ik heb het er vaak met anderen over gehad en die delen mijn ervaring."

Onder de afgesproken normen

“Wij krijgen opvallend veel klachten over de Intercity direct”, meldt een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover. De klachten gaan vooral over steeds weer terugkerende vertragingen.
"De cijfers liegen er ook niet om: we weten inmiddels dat in oktober zo’n 30 procent van de reizigers op de hogesnelheidslijn meer dan vijf minuten vertraging opliep", aldus Rover. "Daarmee presteert deze lijn veel slechter dan het reguliere spoor en bovendien onder de afgesproken normen.”
Op de website van ProRail is te zien dat op het traject van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam ongeveer 77 procent van de treinen op tijd rijdt of een vertraging heeft van maximaal vijf minuten. "Ter vergelijking: op het algemene spoor reed vorig jaar 91,6 procent op tijd", vult Rover aan.
De reizigerspunctualiteit van de hogesnelheidslijn de afgelopen jaren.
De reizigerspunctualiteit van de hogesnelheidslijn de afgelopen jaren. © Prorail
Reizigersorganisatie VoorbeterOV houdt geen klachten bij en kan dus geen concrete cijfers geven, maar herkent ook het beeld van de niet goed functionerende IC direct. "Er wordt wel veel over geklaagd bij ons door reizigers. Vooral sinds die nieuwe treinen zijn gaan rijden. Die gaan onderweg stuk", vertelt een woordvoerder aan Rijnmond. "Het is zelfs zo erg, dat wij die trein de Fyra 2.0 noemen."
"We horen vooral verhalen over vertragingen, annuleringen en te drukke treinen. Ik hoor ook van de defecte deuren in de nieuwe IC direct-trein. Een reiziger noemde het gekscherend 'de guillotine'."

Problemen op het spoor en kinderziektes bij nieuwe trein

De NS erkent dat er dit jaar meer problemen zijn met de hogesnelheidslijn. Het was altijd al een traject waar meer problemen waren dan normaal. Dit komt volgens een woordvoerder door de manier waarop de lijn is gebouwd. "Het is een technisch verhaal, maar de trein moet bergop rijden en tegelijkertijd van spanning wisselen. Als een trein dan bijvoorbeeld voor een rood sein stil moet staan, kan-ie soms niet genoeg snelheid meer maken."
De problemen van de afgelopen tijd hebben volgens NS weer andere redenen. "Ten eerste zijn er snelheidsbeperkingen op het spoor die ProRail heeft ingesteld. Dit komt door een aantal problemen op het spoor. Het is een lijn waar je met 300 kilometer per uur over heen mag, en dat kan nu even niet. Soms moet de trein 80 kilometer per uur."
Daar komt volgens NS bij dat de Intercity Nieuwe Generatie nog defecten heeft die met de tijd moeten worden opgelost. "We hadden die treinen eigenlijk twee jaar geleden op het spoor willen hebben, maar dat is door corona uitgelopen. Nadeel van het in gebruik nemen van nieuwe treinen is dat er altijd problemen zullen zijn aan het begin, iedere trein heeft dat."
De ongelukkige combinatie van de lagere maximale snelheid op het spoor en de problemen met de nieuwe trein is zeker een aandachtspunt van NS, benadrukt de woordvoerder. "Het is voor de reizigers natuurlijk heel vervelend. Het is helemaal waar dat die prestaties beter moeten. VoorbeterOV en Rover hebben daar gelijk in. We moeten aan de slag en dat doen we ook. Onze focus ligt dan nu ook absoluut op verbetering."

Rijverbod voor de nieuwe treinen en schrappen van de toeslag

VoorbeterOV overweegt om bij de inspectie Leefomgeving en Transport te vragen om een rijverbod voor de nieuwe treinen. "Totdat ze zijn opgeknapt en het wel goed doen."
Dat is geen oplossing, benadrukt NS. "Er zijn altijd problemen met een nieuwe trein. Als de problemen met deze nieuwe trein zijn opgelost over een paar maanden, hebben we er alleen maar profijt van. De trein kan namelijk bijvoorbeeld 200 kilometer per uur."
Rover snapt dat de problemen niet altijd meteen op te lossen zijn, maar vindt wel dat NS kan beïnvloeden hoe reizigers de problemen ervaren. De NS moet de reizigers dan ook zoveel mogelijk tegemoetkomen, vindt de organisatie. Bijvoorbeeld door de toeslag tijdelijk te schrappen, proactief toeslagabonnementen terug te betalen en beter te communiceren over de oorzaken van de problemen. Het verzoek om de toeslag tijdelijk te schrappen, ligt al bij de NS en het ministerie, aldus de woordvoerder.
De NS benadrukt het heel vervelend te vinden dat reizigers problemen ervaren met de hogesnelheidslijn. Het tijdelijk afschaffen van de toeslag is echter niet aan de orde, laat de woordvoerder weten. "Wij doen daarnaast ons best om alle informatie over de dienstregeling via de app te communiceren met de reizigers. Daarnaast wil ik benadrukken dat reizigers altijd compensatie kunnen krijgen wanneer een trein meer dan 30 minuten vertraging heeft. De toeslag kun je al terugkrijgen bij 15 minuten vertraging."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl