MAASTUNNEL

Let op: vanaf vandaag verkeersboetes voor rijden over gesloten rijstrook Maastunnel

De taxi mag wel op de 'afgesloten' rijstrook rijden.
De taxi mag wel op de 'afgesloten' rijstrook rijden. © Rijnmond
Verkeer dat in Rotterdam over de doelgroepenstrook rijdt van en naar de Maastunnel, wordt vanaf vandaag beboet. Sinds twee maanden hangen er kentekencamera's en kregen overtreders een waarschuwing. Die coulance is voorbij: vanaf vandaag valt er daadwerkelijk een boete van 110 euro op de deurmat.
De afgesloten rijstroken zijn bedoeld om de stad autoluwer te maken. Toch wordt de vrije rijstrook vaak gebruikt om de file omzeilen. De camera's hangen van het Bentinckplein, via de Henegouwerlaan, ‘s-Gravendijkwal en Pleinweg tot aan Zuidplein. Het gaat om 'ANPR-camera's' die via een database kunnen herkennen of het gebruik van de strook verboden is. Voor een aantal auto's geldt een uitzondering: hulpdiensten, taxi's en bussen.
Over een afstand van bijna zes kilometer is het verboden om op de rechterrijstrook te rijden. De eerste twee maanden stuurde de gemeente nog waarschuwingsbrieven sturen naar overtreders, maar vanaf nu vallen boetes op de deurmat van overtreders.
Voor een aantal auto's geldt een uitzondering: hulpdiensten, taxi's en bussen.
Voor een aantal auto's geldt een uitzondering: hulpdiensten, taxi's en bussen. © Rijnmond
Naast hulpdiensten, taxi’s en bussen blijven de extra rijstroken verder ook nog open voor bergers, voertuigen van Maastunnelbeheerders, dierenambulances en officieren van dienst van bijvoorbeeld de gemeente of RET.

'De drukte blijft'

"Je moet gewoon een beetje nieuwe routes zoeken," vertelt een bestuurder uit Lekkerkerk op Radio Rijnmond. Dat vanaf vandaag boetes uitgedeeld worden, was de man ontgaan. "O, echt?" roept hij. "Dat moeten we niet hebben. Dan rij ik wel een stukje om."
Toen de camera's werden opgehangen, liet een bewoner van de Pleinweg aan Rijnmond weten de boetes een goed plan te vinden: "Die 'verboden' rijstrook wordt door veel mensen gebruikt. Als je er niet mag rijden en je doet dat toch, heb ik zoiets van: Geef ze maar een prent."
Niet alle bewoners zijn even enthousiast over de regeling. Anderen zien namelijk de extra rijstrook liever weer 'gewoon' opengaan: “Ik snap de versmalling van de weg wel omdat het hier niet best was wat betreft uitlaatgassen. Maar het is shit zoals het nu is ,omdat de mensen uit deze buurt op deze manier nog meer last hebben van het verkeer. Deze boeteregeling gaat dat niet beter maken ben ik bang, want de drukte blijft.”

Schone lucht

"De filosofie achter het sluiten van de rechterrijstrook is dat we willen dat de luchtkwaliteit verbetert", legt Jonathan Kamp, gemeente Rotterdam, uit. Hij is tevens projectleider van dit verkeersexperiment. "Zo zorgen we ervoor dat er minder ruimte voor auto's is en er daardoor ook minder auto's zijn. We merken aan onze metingen dat het bevorderend werkt voor de luchtkwaliteit."
In 2018 voldeden de waarden van de luchtkwaliteit op de wegen langs de Maastunnelcorridor niet aan de normen van het RIVM. Voor de gemeente reden om in 2020 te beginnen met verkeersexperimenten om autogebruik te ontmoedigen. De sluiting van de rechterrijstrook lijkt succesvol, want in 2021 voldoet de luchtkwaliteit weer aan de wettelijke norm.
Zelf profiteert de gemeente niet van de boetes, want het geld gaat naar het Rijk, vertelt Kamp. "De eerste boete zal vast inmiddels al uitgedeeld zijn, maar dat kunnen we nog niet zien. Als mensen toch een boete krijgen, kunnen ze naar de website van dit project en hun eigen overtredingsfoto zien."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl