VOORNE AAN ZEE

Moeizame communicatie en afspraken waar niemand iets van weet: het eerste levensjaar van fusiegemeente Voorne aan Zee verloopt niet vlekkeloos

De raadzaal van fusiegemeente Voorne aan Zee, waar nog niet alles op rolletjes loopt
De raadzaal van fusiegemeente Voorne aan Zee, waar nog niet alles op rolletjes loopt © Open Rotterdam
Voorne aan Zee bestaat inmiddels bijna een jaar, maar dat betekent nog zeker niet dat alles in de uit Brielle, Hellevoetsluis en Oostvoorne ontstane fusiegemeente op rolletjes loopt. Met name de communicatie met inwoners en ondernemers verloopt verre van vlekkeloos en eerder gemaakte afspraken? Die blijken soms als sneeuw voor de zon verdwenen.
Iemand die dat aan den lijve ondervindt, is Ruud Sinkert. De inwoner van Hellevoetsluis, dat samen met Brielle en Oostvoorne nu Voorne aan Zee vormt, heeft dankzij wildgroei van gemeentelijke perken achter zijn huis een stuk meer groen in de achtertuin dan hem lief is.
“Het gaat om een flinke bossage aan bramenstruiken. In de loop der jaren is dat zo verwilderd dat het anderhalve meter boven mijn hek van twee meter uitkwam. Ik heb zelf geprobeerd wat weg te halen, maar dat ging gewoonweg niet. En het groeit maar door.”
De wegen om hier iets aan te laten doen zijn echter ondoorgrondelijk. Hij had er afspraken over gemaakt in de gemeente Hellevoetsluis, maar die bleken na de fusie opeens niets meer waard.
“Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd”, vertelt Sinkert. “Er was geen budget, werd mij verteld. Het stelt allemaal niet zoveel voor en kan zo gerealiseerd zijn.”
De gemeente Voorne aan Zee is ontstaan uit een fusie tussen Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne
De gemeente Voorne aan Zee is ontstaan uit een fusie tussen Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne © Open Rotterdam

Zo'n 50 klachten bij Ombudsman

De klacht van Sinkert, die als gevolg van zijn uitzichtloze zoektocht naar een oplossing aan de bel trok bij de Ombudsman, staat niet op zichzelf. Marianne van den Anker is Ombudsman van Rotterdam-Rijnmond en vertelt ‘direct of indirect’ zo’n 50 klachten te hebben ontvangen over de dienstverlening in de nieuwe fusiegemeente.
“Dat is best wel veel en komt inderdaad door de fusie”, concludeert ze. “Er zijn dingen verdwenen, afspraken zijn niet voldoende vastgelegd, afdelingen zijn nog niet goed op elkaar afgestemd. Het duurt vaak vrij lang voor de gemeente reageert of helemaal niet reageert. Over het feit dat er gefuseerd wordt, hebben we best begrip. Maar een inwoner of ondernemer moet kunnen rekenen op een betrouwbare overheid.”
Daar schort het volgens de Ombudsman nu aan. Peter Schop, wethouder van de gemeente Voorne aan Zee, geeft aan de signalen te herkennen. “De dienstverlening binnen onze organisatie is zeker een aandachtspunt op dit moment”, beaamt hij.
Peter Schop, wethouder in Voorne aan Zee
Peter Schop, wethouder in Voorne aan Zee © Open Rotterdam / OmbudsTV
“Het lastige is: als je drie organisaties zoals Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis samenvoegt, krijg je 700 mensen die in één klap met elkaar moeten samenwerken. Het vraagt wat tijd voordat je dat allemaal goed op orde hebt. Heel veel dingen gaan goed, maar we weten ook dat er een aantal dingen niet goed gaan. Dat heeft onder andere te maken met bereikbaarheid of het niet reageren op mail of postberichten.”

Afspraken kwijt

Het is echter niet de enige kwestie waar de fusiegemeente mee worstelt. “Het gaat heel vaak mis in afspraken die in de oude gemeentes gemaakt zijn en nu in de nieuwe gemeente nu worden uitgevoerd”, vervolgt Schop. “Wij zien gewoon dat bepaalde zaken niet bij ons bekend zijn. Die afspraken zijn bij mij niet bekend. Dat maakt het verschrikkelijk lastig.”
Zorgelijk, zegt Van den Anker, maar ook weer niet onoverkomelijk. “Dat sommige afspraken niet meer op papier terug te vinden zijn, zou eigenlijk niet mogen. Maar nu moet niet iedereen denken: het is een puinhoop in Voorne aan Zee. Mensen moeten zich vooral geen zorgen maken dat de basis niet op orde is. Kleine en soms ook grotere afspraken zijn onvoldoende goed vastgelegd.”
Rotterdamse ombudsman Marianne van den Anker
Rotterdamse ombudsman Marianne van den Anker © Rijnmond
Maar, voegt ze tegelijkertijd toe: “Je hoeft vanuit de gemeente niet te communiceren dat er begrip moet zijn vanuit inwoners en ondernemers. Het is belangrijk dat de gemeente zich dat realiseert. Een inwoner of ondernemer heeft er niets mee te maken dat er gefuseerd wordt en dat er dingen niet goed gaan. Zij moeten erop kunnen rekenen dat de overheid wél reageert.”

'Vertrouw inwoner en ondernemer'

Als het aan de Ombudsman ligt, moet de gemeente vooral ‘knettergoed’ communiceren met de inwoners. “Je kwetsbaar opstellen dat je de boel niet op orde hebt en vooral ook inwoners en ondernemers vertrouwen als zij zeggen dat die afspraak is gemaakt. Je hebt het zelf niet op orde, dus vertrouw je de inwoner en de ondernemer.”
Wethouder Schop hoopt dat inwoners de gemeente alert houden. “Als mensen een situatie hebben aangedragen, maar na verloop van tijd het idee hebben dat er niets mee gebeurt, neem contact met ons op. Dat zou ons heel erg helpen, want ik merk dat we sommige situaties gewoon niet in beeld hebben. Op het moment dat in het verleden een afspraak gemaakt is met inwoners, moeten we daar in ieder geval met hem of haar over in gesprek.”
En het probleem van Sinkert? Dat is nog niet verholpen. “Nee, ik heb ze nog niet hierachter bezig gezien”, zegt hij. “Het heeft voor mij ook weer niet zo’n haast, áls het maar een keer gebeurt.”

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl