ING: Nieuwe Zijderoute heeft minder gevolgen voor Rotterdam dan Schiphol

De treinverbindingen tussen China en Europa zijn een belangrijke nieuwe concurrent voor Schiphol. Voor de Rotterdamse haven heeft het minder gevolgen. Dat zeggen economische onderzoekers van de ING-bank.

Er wordt nog relatief weinig vracht vervoerd via de Zijderoute, maar de treinverbinding groeit wel sterk. Omdat het een prestigeproject is van de Chinese overheid, zal die groei de komende jaren in de dubbele cijfers blijven, verwachten de ING-economen.

Tussenweg

Het spoor is sneller maar duurder dan vervoer per boot, en trager maar goedkoper dan vervoer per vliegtuig. De schaalgrootte van zeeschepen zorgt er echter voor dat het vervoer over zee voor grondstoffen en goedkope producten verreweg de interessantste vervoersmethode blijft.

Voor duurdere producten als medicijnen, elektronica en cosmetica die nu als luchtvracht worden vervoerd, ligt dat anders. Vervoer per vliegtuig is namelijk vier tot zes keer duurder dan over het spoor. De lagere CO2-uitstoot kan bovendien helpen de trein een interessant alternatief voor luchtvracht te maken.

Achterland Rotterdam

Door de Zijderoute wordt ook Oost-Europa beter ontsloten, wat tot kansen kan leiden voor Nederlandse bedrijven. Oost-Europese producten kunnen per trein naar Nederland komen en vandaar verder worden vervoerd, maar ook het achterland van de Rotterdamse haven wordt zo groter.

Uitdagingen voor de Zijderoute zijn er nog wel. De spoorlijn wordt nu nog gesubsidieerd door China. Bovendien is het spoor in Noordwest-Europa al zeer druk bezet en kunnen er niet eenvoudig meer treinen bij.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Rotterdamse haven Zijderoute trein
Deel dit artikel: