Havenbedrijf gaat pleziervaart op de Nieuwe Maas strenger controleren

Het Havenbedrijf Rotterdam wil in 2019 meer doen om ongelukken met pleziervaarten te voorkomen. Afgelopen jaar waren er veertien incidenten met pleziervaartuigen. "Rijkelijk veel voor zo'n kleine groep vaarweggebruikers", vindt havenmeester René de Vries.

In 2018 daalde het aantal ongelukken van 129 naar 118 op een kleine miljoen scheepvaartbewegingen, maar daaronder waren wel vijf 'ernstige ongelukken'. Vooral de olielekkage van de Bow Jubail sprong in het oog. Daarnaast was er een botsing met een watertaxi en een sloep. Ook zonk een pleziervaartuig.

"Na dat ongeluk met de sloep zijn we met iedereen om tafel gaan zitten", zegt De Vries. "We gaan hier in 2019 meer op toezien, want herhaling van zo'n incident wil ik voorkomen. Daarom gaan we strenger handhaven op de regels. Schippers worden geacht met matige snelheid de haven uitvaren."

Hij benadrukt dat recreanten in de pleziervaart ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. "Als zij niet veilig varen, gaan wij handhaven."

Aantal schepen

Het afgelopen jaar arriveerden 29.475 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er 200 minder dan het jaar ervoor. "We zien al jaren een langzaam dalende trend, maar dat zegt niets over de overslag, want de containerschepen worden ook steeds groter."

Rechtszaak 

Het Havenbedrijf is met twintig werknemers in een rechtszaak verwikkeld over hun bijbaantje bij de Watertaxi. De rechter oordeelde dat deze medewerkers inderdaad moeten stoppen met hun bijverdienste als schipper op de Watertaxi, per 1 december 2019. De schippers kunnen nog wel in hoger beroep.

"Het is niet zo dat ik twijfel aan de integriteit van die werknemers", benadrukt de havenmeester. "Maar ik vind dat wij als organisatie van onbesproken gedrag moeten zijn, omdat wij ook toezien op de haven."

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Haven Havenbedrijf
Deel dit artikel: