Meer reizigers voor Rotterdamse metro, maar er zijn grenzen aan de groei

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de Rotterdamse metro is in 2018 flink gestegen. Op station Beurs stapten 3,5 procent meer reizigers in. RET-directeur Maurice Unck is blij met de groei, maar stelt dat wel maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat mensen rond 2025 op de perrons moeten blijven staan.

“De grenzen komen in zicht. In Rotterdam kunnen de metro’s niet makkelijk verlengd worden, omdat de perrons dan te klein zijn. We willen dus meer metro’s in gaan zetten. De frequentie gaat omhoog,” vertelt hij.

Op de Randstadrail naar Pijnacker heeft de RET al extra metro’s toegevoegd. “Uiteindelijk willen we van één metro per tien minuten naar één metro per vijf minuten. In de stad zelf willen we iedere 2,5 minuut een metro laten vertrekken. Dat past nog binnen ons beveiligingssysteem. We moeten dan wel extra metrostellen kopen", zegt de directeur.

"Dit jaar wil ik daar een besluit over nemen, dan hebben we de voertuigen over een paar jaar binnen. In het ov moet je altijd vooraf plannen.”

Hoekse Lijn

Een pijnpunt voor de RET is de Hoekse Lijn. Wanneer wordt de lijn nu echt in gebruik genomen? De opening staat gepland voor maart 2019, maar Unck durft geen garanties te geven na alle eerdere problemen. “We zijn de software aan het testen, maar de devil is in the detail. Er kunnen aan het einde nog dingen uitkomen, die nog gefixt moeten worden.”

Nieuwe werkplaats

Aan de Kleiweg werd deze week een nieuwe werkplaats geopend, waar metrostellen worden onderhouden en gerepareerd. De oude werkplaats was honderd jaar oud. “Die is gesloopt. De langere metrostellen die we tegenwoordig hebben, pasten daar niet binnen", zegt Unck. "De nieuwe werkplaats kan eventueel nog worden uitgebreid als metro’s in de toekomst nog langer worden."

 

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Rotterdam RET
Deel dit artikel: