OPENBAAR VERVOER

84 betonblokken en 200.000 kilo zand als noodoplossing voor meterslange scheur in spoordijk

De zandzakken staan al klaar voor de werkzaamheden van zondag
De zandzakken staan al klaar voor de werkzaamheden van zondag © Rijnmond / ProRail
Een grote scheur in de spoordijk bij Gorinchem zorgt al wekenlang voor problemen. Om de veiligheid te kunnen garanderen, rijden er minder treinen en rijden ze op de spoordijk langzamer dan normaal. ProRail gaat dit weekend de dijk verstevigen met zand en betonblokken. Als tijdelijke noodoplossing.
De scheur van zo'n 65 meter lang werd begin januari ontdekt. Op sommige plekken is de scheur een halve meter diep. Vanwege de veiligheid rijden er sindsdien maar twee in plaats van vier treinen per uur. En die hebben een maximumsnelheid van slechts 40 kilometer per uur.
Scheuren in de spoordijk Gorinchem
Scheuren in de spoordijk Gorinchem © ProRail
ProRail voert dit weekend werkzaamheden uit om de spoordijk tijdelijk te verstevigen. "Er gaan 84 betonblokken en meer dan 200 duizend kilo zand in de sloot naast de spoordijk", vertelt woordvoerder Martijn de Graaf. "Zo zetten we kracht tegen de spoordijk aan, zodat we langzaam maar zeker de snelheid van het treinverkeer weer kunnen verhogen."
De werkzaamheden starten in de nacht van 25 februari. Er rijden zondag daarom geen treinen tussen Boven-Hardinxveld en Geldermalsen. Er worden bussen ingezet.
De zakken zand en betonblokken worden al klaargezet voor de werkzaamheden van zondag
De zakken zand en betonblokken worden al klaargezet voor de werkzaamheden van zondag © Rijnmond

Oorzaak

Dat er zo'n grote scheur in de spoordijk kon ontstaan, heeft waarschijnlijk te maken met de vele regenval van de afgelopen maanden. "Daardoor is de grond verzadigd. Maar het heeft er ook mee te maken dat er nu veel meer treinen rijden", legt De Graaf uit. "Die spoordijken zijn oud en toen reden er misschien twee treinen per dag overheen. We rijden nu veel meer en met veel zwaardere treinen. Dat heeft invloed op de spoordijken. Daar moeten we ze gereed voor maken."
Rijnmond nam een kijkje bij de spoordijk in Gorinchem
Spoordijk met enorme scheur wordt gestut
Dat 'Gorinchem' niet het enige spoorprobleem is, blijkt wel. In november vorig jaar werden nog verzakkingen geconstateerd op een deel van het spoor in Zeeland. "Het gebeurt dus op meer plekken. De veiligheid staat voorop en daarom moeten we soms de keuze maken om minder treinen te laten rijden."

Onderzoek

ProRail maakte in december vorig jaar bekend onderzoek te doen naar de stabiliteit van spoordijken. Uit tussentijdse resultaten bleek toen dat voor een groot deel van Nederland nog niet aangetoond kon worden of de ondergrond geschikt is voor meer, snellere en zwaardere treinen in de toekomst. Met de resultaten van het vervolgonderzoek kan beter bepaald worden welke maatregelen en investeringen in de toekomst nodig zijn.
Voor het onderzoek, waarbij zo'n 1.400 kilometer aan spoordijk door vier ingenieursbureaus onder de loep wordt genomen, trekt ProRail zo'n twee jaar uit.
Treinen op de spoordijk in Gorinchem rijden momenteel minder vaak en minder hard
Treinen op de spoordijk in Gorinchem rijden momenteel minder vaak en minder hard © Rijnmond
De werkzaamheden in Gorinchem zijn een tijdelijke oplossing. ProRail gaat eerst monitoren of de spoordijk niet beweegt en de blokken goed tegendruk bieden. Als de spoordijk stabiel blijft, dan gaat ProRail de treinen stapje voor stapje sneller laten rijden.
"We zijn nog aan het onderzoeken hoe we die spoordijk echt weer goed kunnen krijgen, zonder dat we van alles in de sloot hoeven te zetten. We hebben nog wel een paar maanden nodig om te onderzoeken hoe we dat veilig kunnen doen."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl