Hoe een snelweg Midden-Delfland verbeterde

Eind jaren '50 ontstond al het plan om de rijksweg van Amsterdam naar Rijswijk te verlengen langs Delft tot aan Schiedam. Rijksweg 19 zou doorlopen tot het geplande Kethelplein en de geplande A20. Eind 2015 ging de nieuwe snelweg open, als A4. Over de snelweg is nu een boek verschenen; 'Polderen over de A4 in Midden-Delfland'.

Voor- en tegenstanders lagen decennia met elkaar overhoop. Natuurbeschermers en milieuactivisten, maar ook de gemeenten Schiedam en Vlaardingen kwamen in verzet.

De aanleg kon zo vele malen worden uitgesteld totdat alle betrokken partijen gingen 'polderen'. 

Samenwerking

De auteurs Henk Tetteroo (Delft) en Kor Kegel (Schiedam) belichten in opdracht van de Midden-Delfland Vereniging vooral de winst die is geboekt bij al dat gepolder. "Alle maatregelen die door overleg tot samenwerking leiden pakten positief uit voor het gebied Midden-Delfland", vertelt Kegel. Hij is al sinds de oprichting van de Midden-Delfland Vereniging als journalist betrokken bij het geplande tracé. 

"Ik was zelfs bij de oprichtingsvergadering in 1977 in het Waagtheater in Delft", vertelt Kegel, en ik was lidnummer 48", vult Tetteroo aan. "Door alle compensatiemaatregelen is het Midden-Delfland gebied erop vooruit gegaan". Het heeft wel wat gekost, die extra maatregelen om de 7 kilometer lange plak asfalt aan te leggen. Honderdtien miljoen euro per kilometer, maar dan heb je ook wat. Ik wil graag besluiten met mijn leus: niet tanken maar denken", aldus Tetteroo.

"Het heeft wat gekost. Honderdtien miljoen euro per kilometer, maar dan heb je ook wat."
Henk Tetteroo, schrijver van 'Polderen over de A4 in Midden-Delfland'

Het boekje vol foto's uit Midden-Delfland is via de website van de Midden-Delfland Vereniging te bestellen.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Schiedam A4
Deel dit artikel: