FEYENOORD

Zo kwam de recorddeal tussen Feyenoord en nieuwe hoofdsponsor MediaMarkt tot stand

Ruud van der Knaap
Ruud van der Knaap © Rijnmond
Het was wachten op de officiële bevestiging en presentatie van de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord, want het zong al even rond dat de Rotterdamse voetbalclub een akkoord had bereikt met MediaMarkt. Voor de komende drie seizoenen, met eventueel nog twee extra jaargangen, zal het van origine Duitse bedrijf op het shirt staan.
Het is een recorddeal voor Feyenoord, zoveel is duidelijk. Maar de exacte bedragen die gemoeid zijn met deze samenwerking? Daarover zwijgen alle partijen. Niet ongebruikelijk in de voetballerij. Naar verluidt gaat het om een kleine 20 miljoen euro.
“Het is één van de beste sponsorcontracten die we als club ooit hebben afgesloten,” vertelt Ruud van der Knaap, de CCO van Feyenoord. De commercieel directeur vindt het logisch, gezien de positieve sportieve ontwikkeling van Feyenoord in de laatste jaren.
“Dat merken wij ook dagelijks en de club wordt daarmee meer waard. We spelen volgend jaar weer sowieso acht Europese wedstrijden. Dat is jarenlang geen garantie geweest dat wij die wedstrijden mochten voetballen. Daarnaast zie je ook onze groeien in het bereik van onze eigen mediakanalen. Bijvoorbeeld op social media, daarin zijn wij in vijf jaar tijd gegroeid van één miljoen volgers naar vijf miljoen.”

Vergelijk met Ajax en PSV

Feyenoord is logischerwijs tevreden met het afronden van de komst van de nieuwe hoofdsponsor, want het is één van de belangrijkste inkomstenbronnen op het gebied van sponsoring. En in de jaren hiervoor was het vaak een moeizaam proces. “Door de landstitel, de vele Europese wedstrijden en een Europese finale, zijn de middelen die wij aan te bieden hebben, nu meer waard. Dat merken wij ook in de interesse bij andere partijen om zich aan Feyenoord te willen verbinden.”
Het is voor Feyenoord een recorddeal, maar nog steeds ligt het bedrag dat binnen komt lager dan bij de andere twee traditionele topclubs in Nederland. Ajax vangt 9 miljoen, na bonussen 11 miljoen. En PSV krijgt naar verluidt 8 miljoen van hun hoofdsponsor. Feyenoord zit daar dus nog meer dan een miljoen onder.
Samen met rugsponsor PrijsVrij, waarmee het contract nog één seizoen doorloopt, mouwsponsor TOTO, kledingsponsor Castore en trainingspartner Van Donge en de Roo haalt Feyenoord ruim boven de tien miljoen per jaar binnen. Maar er zit nog steeds rek in, vindt Van der Knaap. “Meer stabiliteit in de prestaties op het veld zorgt ervoor dat we een volgende stap kunnen zetten in een eventueel volgend traject. Maar sponsoring bestaat niet alleen uit logo’s op boarding en business seats, maar ook op social media en met digitale rechten bijvoorbeeld. Wij zijn heel druk bezig om de waarde van de club in zijn algemeenheid steeds beter te vermarkten.”
MediaMarkt op het shirt van Feyenoord
MediaMarkt op het shirt van Feyenoord © Rijnmond
De overeenkomst met de trainingspartner loopt overigens af en Feyenoord is naar verluidt dicht bij een overeenkomst met Q-Terminals, een bedrijf uit Qatar, als nieuwe sponsor van de trainingslijn. “Ik denk dat we de komende weken nog meer partnerships met meerdere partijen kunnen aankondigen,” zegt Van der Knaap erover. “We zijn hier vandaag voor de hoofdsponsoring en daar wil ik het ook bij laten,” zegt hij over de eventuele ethische afwegingen om met het Qatarese bedrijf ‘in zee’ te gaan.

Onderhandelen

Om een akkoord te bereiken met MediaMarkt zijn veel gesprekken nodig geweest. Het bedrijf is in elf landen actief en doet alleen een klein beetje sponsoring bij de vrouwen volleybal? Tak van het Turkse Fenerbahce. Deze deal met Feyenoord is van een hele andere orde van grootte.
“Het begon met een bericht op LinkedIn van Mo Hamdi,” vertelt Bas Eijssink. Hij is de commercieel manager van MediaMarkt voor Nederland. Hamdi is sinds vorig jaar werkzaam bij Feyenoord als ‘International Business Development Director’ en legde dus het eerste contact. “Daarna volgde een afspraak met Ruud van der Knaap en Dennis van Keulen van Feyenoord. Het ging zeker niet meteen over een hoofdpartnership, dat is gegroeid in de loop van de gesprekken.”
Bas Eijssink van MediaMarkt over de deal met Feyenoord
Het logo van het bedrijf zal vanaf komend seizoen te zien zijn op de shirts van de mannen- en vrouwen elftallen van Feyenoord, net als de trainingskleding bij Europese duels. Ook de jeugd op de Feyenoord Academy zal in de tenues spelen.
In het verleden moest Feyenoord zoeken naar een nieuwe hoofdsponsor en was het een moeizaam proces. Nu viel er zelfs wat te kiezen voor de Rotterdamse club en was het daardoor ‘moeilijk’. “We hebben tientallen gesprekken gevoerd met allerlei partijen uit binnenland en buitenland. Er was best veel interesse.”
“Het gaat natuurlijk ook om hoge bedragen, als het gaat om hoofdpartnerschap. Dan heb je lef en durf nodig om te kiezen voor één groot podium om je sponsorgeld aan te besteden. En dat bieden wij bij Feyenoord.”

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl