nieuws

Internationale prijs voor Rotterdamse Pikpraat-campagne

Pikpraatcampagne
Pikpraatcampagne
De bedenkers van de Rotterdamse campagne 'Pikpraat van straat' hebben een Europese prijs gekregen. Ze hebben woensdagavond in Londen een Sabre Award in ontvangst genomen. Dat is een onderscheiding voor de beste Europese PR-campagne.
De Pikpraat-campagne van het Rotterdamse PR bureau Bijl PR en reclamebureau Vuurrood won het van vier andere genomineerden in de categorie government agencies. In totaal waren er 5 duizend inzendingen voor de prijs.
De campagne is bedoeld om Rotterdamse vrouwen te beschermen tegen straatintimidatie. Er hoort een StopApp bij. Als een vrouw zich bedreigd voelt, kan ze met één klik op haar telefoon een anonieme melding verzenden.
De gemeente kan boa's sturen die de daders aanspreken. Ook komt de info in een database, waardoor de gemeente in kaart kan brengen waar en wanneer 'pikpraat' het meest voorkomt. De app doet geen aangifte. Dat moeten vrouwen nog wel zelf doen.
Inmiddels is de StopApp door meer dan 4500 vrouwen gedownload. Er is ook al meer dan 3000 keer melding gemaakt met de app.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl