Albert Heijn wil lessen trekken uit grote pinstoring

Albert Heijn gaat met telecommunicatiebedrijf KPN om tafel zitten om de grote pinstoring van maandag te evalueren en ''lessen te trekken om dit in de toekomst te voorkomen''. Dat zegt een woordvoerder van de supermarktketen.

Tijdens de landelijke storing, van 16.30 uur tot sluitingstijd, werd al het dataverkeer tegengehouden door een zogenoemde firewall. Duizenden klanten konden niet pinnen.

"De firewall werkte dus eigenlijk te goed want hij hield te veel tegen'', meldt de woordvoerder, die benadrukt dat het voor klanten die lang in de rij moesten staan ''heel vervelend'' is geweest.

Ook een tweede firewall van het telecombedrijf die als back-up moest dienen, liet het volgens hem afweten. De pinautomaten bij de kassa's van Albert Heijn konden daardoor urenlang geen contact maken met het KPN-netwerk.

Schade

Over de omvang van de schade kan de woordvoerder nog niets zeggen. Hij wilde niet vooruitlopen op een eventuele schadeclaim.

Ook de drogisterijen van Etos en slijterijen van Gall & Gall werden door de pinstoring getroffen. Ze zijn net als Albert Heijn onderdeel van Ahold Delhaize. Omdat het Tweede Pinksterdag was, waren niet alle filialen open.

Pas dinsdagochtend vroeg was het technische probleem helemaal verholpen. ''Met KPN hebben we vannacht met man en macht gewerkt om dit op te lossen", zegt de woordvoerder. ''Alle filialen zijn gewoon opengegaan en waren er geen problemen meer.''
 

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel: