Reders bezorgd over situatie Perzische Golf

De Nederlandse scheepvaart maakt zich grote zorgen over de onzekere veiligheidssituatie in de Perzische Golf. Daarom overlegt de in Rotterdam gevestigde redersvereniging KVNR maandag met het ministerie van Defensie in Den Haag.

In het zeegebied tussen Saoedi-Arabië en Iran (Perzische Golf, Straat van Hormuz en Golf van Oman) lopen de spanningen op, nadat daar onlangs twee tankers zijn aangevallen. Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten zeggen dat de aanvallen het werk waren van Iran, maar dat land spreekt die beschuldiging tegen.

Smit Salvage

De getroffen tankers Front Altair en Kokuka Courageous waren geladen met respectievelijk nafta en methanol. Er brak aan boord brand uit. De bemanningen van beide schepen werden geëvacueerd.

De beschadigde schepen worden geborgen door Smit Salvage, een dochteronderneming van Boskalis uit Papendrecht.

Olietoevoer

Het zeegebied tussen Saoedi-Arabië is buitengewoon belangrijk voor de olietoevoer. De smalle Straat van Hormuz tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman is wat dat betreft een van de drukste vaarroutes ter wereld.

Er zijn volgens de KVNR maar weinig Nederlandse reders die olietankers hebben. In de Perzische Golf en omgeving varen vooral Nederlandse schepen die materialen aanleveren voor de olie-industrie.

Aartsvijanden

Het soennitische Saoedi-Arabië, dat vanouds een bondgenoot is van de Verenigde Staten, en het sterk anti-Amerikaanse sjiitische Iran zijn aartsvijanden en bovendien economische concurrenten van elkaar.

De spanning in de regio is sterk opgelopen, nadat de Amerikaanse president Donald Trump de atoomdeal met Iran heeft opgezegd en strenge economische sancties tegen dat land heeft ingesteld. Door die sancties is het voor Iran vrijwel onmogelijk om nog olie te exporteren, terwijl het land daar voor zijn economie sterk van afhankelijk is.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Rotterdam
Deel dit artikel: