De shuttles rijden al zo'n twintig jaar op een eigen baan tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel. Dat zou worden uitgebreid dit jaar.
De leverancier van de shuttles is al enkele jaren bezig met het ontwerp van de derde generatie Parkshuttle, die dan ook zonder bestuurder, conducteur of steward op de openbare weg moet gaan rijden. Dat is volgens vervoerder Connexxion uniek in de wereld.
Door een nieuwe experimenteerwet die op 1 juli is ingegaan, worden er andere eisen gesteld aan de shuttles. Daarom lopen de nieuwe shuttles vertraging op.
"De eisen die nu worden gesteld aan autonome voertuigen, zijn een gevolg van de inzichten die in de afgelopen drie jaar zijn opgedaan en in de beoordeling worden meegenomen", zegt Connexxion.
"Het bestaande voertuigontwerp moet nu worden aangepast aan deze nieuwe eisen." Zo moeten er aanpassingen worden gedaan aan de bekabeling van het voertuig en aan de obstakeldetectie aan boord.
Reizigers tussen Capelsebrug en Rivium kunnen, tot de nieuwe Parkshuttles gaan rijden, gebruik maken van pendelbussen.
De nieuwe Parkshuttle ziet er als volgt uit: