nieuws

D66 Rotterdam: neem vliegtuigoverlast Rotterdam-The Hague Airport serieuzer

D66 in Rotterdam vindt dat er beter geluisterd moet worden naar omwonenden met klachten over vliegtuigherrie afkomstig van Rotterdam-The Hague Airport. "Er is wel een inspraakmogelijkheid, maar eigenlijk is dat een wassen neus", vindt D66-raadslid Chantal Zeegers.
Dit jaar namen de klachten over geluidsoverlast van de vliegtuigen opnieuw toe. Ook was er een duidelijke stijging zichtbaar van het aantal verschillende klagers.
"Het is spits vanaf zeven uur 's ochtends en daar word je wakker van", zegt Schiedammer John Witjes. Hij woont op drie kilometer afstand van het vliegveld. Dit jaar belde hij al 25 keer met de milieudienst DCMR over toestellen die kwamen overvliegen. "Vaak vliegen ze net langs de wijk, maar soms gaan ze dwars over Schiedam-Noord heen", legt hij uit. "Dan dreunt het volledig hier. Dan is het ook een belletje waard."
Belletjes kwamen ook binnen vanuit Lansingerland, Rotterdam-Schiebroek en Rotterdam-Overschie. "Het gaat soms tot half één, één uur of half twee 's nachts door en dan heb je een verstoorde nachtrust", zegt Janneke van der Hooft uit Rotterdam-Overschie.
Dit jaar zijn er al meer dan veertigduizend klachten binnen over het geluid van Rotterdam The Hague Airport. Dat zijn er al meer dan in heel 2018.
Lees meer: Meer melders en meldingen geluidsoverlast Rotterdam Airport

Bureaucratisch

Als het aan D66 in Rotterdam ligt mag het aantal vluchten op Rotterdam niet worden uitgebreid. Ook de fractie in de Tweede Kamer pleitte daar eerder dit jaar al voor. Lees meer: Kamer - Geen groei luchthaven Rotterdam
Maar er moet ook iets worden gedaan aan de huidige overlast, vindt Zeegers. "Er is wel een platform, met daarin de luchthaven, provincie, het ministerie én bewoners. Maar dat werkt zo bureaucratisch. Je kan daar wel voorstellen indienen om de hinder te beperken, maar dat kan maar één keer per jaar."
Ook blijkt dat veel van die voorstellen niet haalbaar zijn, omdat ze niet binnen de regels passen. "Op het moment dat het zo ingekaderd is dat er geen enkel voorstel overgenomen kan worden, dan hebben de bewoners er niks aan. Inspraak moet ook echt inspraak zijn."

Klachten serieus nemen

"Wij zijn bewoners tegen vliegtuigoverlast, we zijn tegen overlast, niet tegen vliegen", benadrukt Janneke van der Hooft. Het vliegveld doet volgens haar tot nu toe weinig tot niets met klachten. "Het vliegveld kan blijven als ze maar luisteren naar de klachten van omwoners en hun beloften nakomen. Maar dat doen ze niet. Ze willen alleen maar groter en meer vliegen en dat geeft overlast in een dichtbevolkt gebied", aldus de bewoonster uit Rotterdam-Overschie.
Schiedammer Witjes vindt ook dat klachten van omwonenden serieus genomen moeten worden. "Je kan klagen wat je wilt, maar als ze er niks mee doen, dan gebeurt er gewoon niks."

Luchthaven niet doof voor klachten

De luchthaven (RTHA) begrijpt de bezorgdheid van de bewoners met betrekking tot hinder en wil in gesprek over verbeteringen. "We zijn niet doof voor de klachten van onze buren", zegt een woordvoerder. "Maar we doen ook niets tegen de regels in en zoeken niet de grenzen van de vliegtijden op."
Lijnvluchten vinden plaats tussen zeven uur 's ochtends en elf uur 's avonds. Het vliegveld blijft 's nachts open voor vliegtuigen die moeten uitwijken vanwege weersomstandigheden of technische problemen. Zakelijke vluchten tot twintig personen mogen de hele nacht doorvliegen; in augustus waren dat er 118. In juli waren er zestien en in augustus acht vliegtuigen die vanwege omstandigheden moesten uitwijken en 's nachts zijn geland op RTHA.
Eind dit jaar verschijnt de nieuwe luchtvaartnota en minister Cora van Nieuwenhuizen moet daarin het dilemma van meer vliegen en minder overlast zien te overbruggen. Daarop volgt een nieuw luchthavenbesluit waarin omliggende gemeenten en het ministerie specifieke afspraken maken over Rotterdam The Hague Airport.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl