nieuws
Verbouwing ss Rotterdam weer duurder: op naar 250 miljoen euro
ROTTERDAM - De verbouwing van het voormalige stoomschip de Rotterdam zou in een somber scenario wel eens de 250 miljoen euro kunnen overschrijden. Dat valt op te maken uit de antwoorden van minister Van der Laan (PvdA) van Wonen, Wijken en Integratie op kamervragen.
Volgens Van der Laan komen de investeringenkosten uit op 248 miljoen euro. Deze werden tot voor kort op maximaal 240 miljoen euro begroot. Daarnaast ligt er nog een claim van Imtech (7,5 miljoen euro uit de Wilhelmshaven-periode) en is er nog discussie met Cofely (voorheen GTI) over de afbouw in Rotterdam. Bij de laatste discussie claimt de directie van de Rotterdam een nog onbekend bedrag.
In zijn antwoord schrijft Van der Laan de opgelopen kosten en vertraging vooral toe aan het dispuut tussen de Rederij de Rotterdam BV en aannemer Cofely. De kostenstijging heeft volgens de minister geen consequenties voor Woonbron, dat extra tegenvallers zou hebben begroot.
Ook blijkt uit de antwoorden op vragen van de kamerleden Van der Burg (VVD) en Jansen (SP) dat bij de opening op 15 februari nog niet alle facetten kunnen worden gebruikt. "Vooralsnog wordt de prioriteit gegeven aan het optimaal laten verlopen van de reeds ingevulde deelexploitaties: horeca, hotel, vergader-, congres en feestaccommodaties, tours, boardrooms, sponsoring en parkeren. De daarin voorziene leerwerkplekken zullen in de loop van het jaar conform het concept worden ingevuld – voor een belangrijk deel direct bij volledige openstelling, overigens groeiend naarmate de exploitatie z’n aanloopfase voorbij raakt.’’ De volledige openstelling wordt later dit jaar verwacht.
Rapportages
Woonbron, eigenaar van de Rederij de Rotterdam BV, stond tot 1 januari onder toezicht van de minister. Van der Laan beëindigde onlangs de opdracht van toezichthouder Hans Zwarts. Maar de minister houdt wel de vinger aan de pols: "Wel zal ik, op basis van maandelijkse rapportages die ik van Woonbron heb gevraagd, uitdrukkelijk de voortgang van het terugbrengen van het aandeel van Woonbron in het project naar 20% en de ontwikkeling van de financiële positie monitoren,’’ schrijft Van der Laan aan de Tweede Kamer.
Woonbron, eigenaar van de Rederij de Rotterdam BV, stond tot 1 januari onder toezicht van de minister. Van der Laan beëindigde onlangs de opdracht van toezichthouder Hans Zwarts. Maar de minister houdt wel de vinger aan de pols: "Wel zal ik, op basis van maandelijkse rapportages die ik van Woonbron heb gevraagd, uitdrukkelijk de voortgang van het terugbrengen van het aandeel van Woonbron in het project naar 20% en de ontwikkeling van de financiële positie monitoren,’’ schrijft Van der Laan aan de Tweede Kamer.
Van der Laan moet binnenkort ook nog andere vragen van VVD-kamerlid Brigitte van der Burg over de Rotterdam beantwoorden. ,,En ik hoop dat het snel gebeurt,'' zegt het kamerlid uit Lansingerland. ,,Bij deze vragen gaat het om het asbest en de veiligheid van de bezoekers. Daar moet voor de opening op 15 februari duidelijkheid over komen. Daarnaast blijven de stijgende kosten mij zorgen baren. Wanneer is het einde nu echt in zicht?''