nieuws

Scheepswerven IHC en Damen nog in de race voor onderzeebotenorder

© IHC Royal
Scheepswerven Royal IHC uit Krimpen aan den IJssel en Damen uit Gorinchem zijn nog altijd in de race voor een grote onderzeebootorder. Het kabinet heeft nog geen keuze gemaakt over wie de nieuwe onderzeeboten voor de Nederlandse overheid mag gaan bouwen.
De huidige onderzeebotenvloot van de overheid moet worden vervangen. Defensie benaderde daarom in april vier bouwers om met een voorstel te komen. Een van die vier, het Spaanse Navantia, is inmiddels afgevallen. "Zij konden niet leveren wat wij willen", zegt vicepremier Hugo de Jonge.
Het project is internationaal aanbesteed, omdat sinds 1994 geen onderzeeërs meer in Nederland worden gemaakt. Defensie stelt wel één belangrijke voorwaarde aan deze aanbesteding: de nationale industrie moet meeprofiteren.
Zo zijn Damen en IHC nog in de race, die samenwerken met respectievelijk het Zweedse bedrijf Saab Kockums en het Franse Naval. Ook het Duitse TKMS dingt nog mee.
Lees meer: Krimpen wil onderzeebotenorder binnenslepen

Met kop en schouders

Volgens De Jonge stak vooralsnog geen enkele partij er met kop en schouders bovenuit. "Ze moeten nu met een zo goed mogelijk bod op tafel komen", zegt hij.
Het miljardenproject gaat om vervanging van de zogenaamde Walrusvloot: vier onderzeeboten vernoemd naar de zeeleeuw, walrus, dolfijn en bruinvis. Ze zijn in de vorige eeuw gebouwd bij de Rotterdamse Droogdokmaatschappij, bestemd voor de Koninklijke Marine. Het contract voor de nieuwe boten moet in 2022 worden getekend.