Tienduizenden reizigers van de RET betaalden te veel voor hun rit

De RET heeft in de afgelopen weken te veel geld geïnd voor het reizen met de bus of de tram. Het gaat om honderdduizenden euro's. Voor de reizigers scheelde het een paar cent tot drie euro per rit.

"We zijn er nu achter hoe het komt", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "En het is waarschijnlijk voor het einde van de dag ook opgelost." 

Het probleem heeft te maken met de manier waarop de ritprijs werd berekend door nieuwe in- en uitcheckapparaten. Die zijn onlangs geïnstalleerd in onder meer de nieuwe bussen van de RET. Bij de metro speelt het probleem niet. "We vinden het vervelend dat onze reizigers hiervan hinder ondervinden en hebben direct gezocht naar de oorzaak en de oplossing."

Om hoeveel trams en bussen het precies gaat is moeilijk in te schatten, laat de woordvoerder weten. "Het zijn er zeker tientallen."

Hoeveel het vervoersbedrijf te veel heeft afgeschreven, kan de woordvoerder niet zeggen. "Maar het gaat om tienduizenden reizigers per dag. Dus het is een aanzienlijke hoeveelheid."

Vanaf 20 januari is het bedrag als bestelling op te halen bij een kaartautomaat. Volgens de woordvoerder kunnen ook reizigers met een anonieme ov-chipkaart het te veel betaalde bedrag ophalen bij de automaat.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Rotterdam RET
Deel dit artikel: