Rotterdam lanceert technische helpdesk voor duizenden thuisscholieren

Nu veel leerlingen thuisonderwijs krijgen en via de computer contact houden met de juf, meester of docent, is het wel belangrijk dat alles werkt. Om alle vragen die daarbij komen kijken te beantwoorden, is een speciale helpdesk geopend voor alle Rotterdamse scholieren.

De hulplijnen van IT Campus Rotterdam worden bemand door vrijwilligers, bijvoorbeeld van het IT Campus Rotterdam, Techniek College Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam. Vorige week werden de eerste lijnen al geopend voor een selecte groep leerlingen en dinsdag gaan de lijnen open voor vragen van alle ouders en leerlingen in het basisonderwijs. 

"Vorige week zijn er drieduizend laptops uitgedeeld aan leerlingen die thuis geen beschikking hadden over een scherm", legt Daphne Swart van de hulplijn uit. "Ook voor die ouders is het spannend om zo'n ding te gebruiken."

Niet alle vragen zijn heel ingewikkeld. Er zitten ook basale vragen bij zoals 'hoe laad ik dit apparaat op?' en 'hoe gaat dit ding eigenlijk uit?'. "Ook daarbij kunnen we helpen", gaat Swart verder.

Tien uur per dag

Dagelijks zitten er tientallen mensen bij de telefoons die tussen 08:00 en 18:00 uur alle vragen kunnen beantwoorden over de computers. Daarnaast is er ook nog een andere hulplijn voor leerkrachten en schoolleiders. Daar zitten nog eens zeventig vrijwilligers.

"Op dit moment voldoen we aan de vraag", legt Swart verder uit. "Maar als de lijnen verder open gaan vandaag, dan zou het wel eens heel druk kunnen worden. Als mensen zich nog willen aanmelden als vrijwilliger, dan kan dat gewoon."

Het telefoonnummer is 010-4289528

Meer over dit onderwerp:
Nieuws coronavirus Rotterdam Onderwijs
Deel dit artikel: