nieuws

Abrikunst op de Rotterdamse straten 'om de boel op te fleuren'

Misschien heb je ze al gezien: de abrikunstwerken op de Coolsingel en Rotterdam Centraal Station. Dat is het werk van zeven kunstenaars, die hiermee social distancing willen duiden. De twintig kunstwerken staan op abri's van reclamebedrijf JCDecaux.
Het werk bestaat uit tekeningen en tekst. De kunstenaars hebben ieder een eigen tekst op de abri's gezet: de één wat vrolijker dan de ander. De meeste reacties zijn leuk, vertelt initiatiefnemer Peter van der Helm. Slechts één persoon was minder enthousiast, zegt hij. "Zoek ze allemaal op en geef aan of je de kunst aanstootgevend vindt", roept hij op.
Van der Helm kent JCDecaux-directeur Bart de Vries goed, waardoor de kunstwerken zonder veel problemen in de abri's geplaatst konden worden. "Ik heb vroeger ook in de reclamewereld gewerkt", zegt Van der Helm, die op dit moment net als De Vries geen werk heeft. "We willen graag dingen doen om de boel op te fleuren."
In het dagelijks leven is Van der Helm ook tatoeëerder, maar ook zijn werk wordt door de anderhalvemetersamenleving moeilijk gemaakt. "We blijven positief. Hier kunnen we toch niks aan doen", relativeert Van der Helm.

Lees meer

Volg alles over het coronavirus in ons speciale dossier

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl