Binnenvaart krijgt landelijk netwerk voor varen op batterijen

Heineken krijgt een zuiniger biertje. Niet qua prijs of alcoholpercentage, maar vanwege de geringe uitstoot aan CO2. Heineken is namelijk de eerste klant van een nieuw duurzaam energiesysteem voor de binnenvaart. Nog dit jaar vaart het eerste schip op verwisselbare batterijcontainers van de bierbrouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk en vervolgens door naar de haven van Rotterdam.

Zero Emission Services B.V. (ZES) is het bedrijf dat de batterijcontainers en de infrastructuur aanbiedt. Het is opgericht door de ING-bank, energie- en technisch dienstverlener Engie, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam.

De batterij heeft de grootte van een standaard  20 voets-zeecontainer en krijgt een standaard aansluiting voor aan boord en op de wal. Het eerste oplaadstation komt in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf bouwt na verloop van tijd een landelijk netwerk op met zo’n twintig oplaadstations langs de bestaande binnenvaartroutes. Voor Rotterdam lijkt de Waalhaven een serieuze optie. 

Een schip moet plaats maken voor 1 of twee batterijen. Met twee opgeladen batterijen kan zo’n 50 tot 100 kilometer worden gevaren (afhankelijk van stroming en de grootte en diepgang van het schip). Per schip zorgt de overstap van diesel naar elektrisch jaarlijks voor zo’n 1.000 ton minder uitstoot aan CO2. Ook is er geen uitstoot van fijnstof en stikstof.

Vrachtwagens van de weg

Het Havenbedrijf Rotterdam, ING, Engie en Wärtsilä investeren samen in eerste instantie 20 miljoen euro. Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, steunt het initiatief met een subsidie van 2 miljoen euro.

Van Nieuwenhuizen: “Nederland is koploper in duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en tachtig procent van de bulk gaat via de binnenvaart. Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit. Deze voorsprong bouwen we nu nog verder uit met deze nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.” 

Meerdere toepassingen

President-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan dat dit een mooie stap is naar een emissievrije binnenvaart. "Er zijn straks vast meerdere oplossingen om schoon te kunnen varen, maar dit is er een. En alleen als meerdere grote partijen in innovaties stappen, kunnen we het verschil maken."

Willem Dedden, CEO van Zero Emission Services, stelt dat de energiecontainers voor meerdere toepassingen zijn ontworpen. Dedden: "Ze kunnen ook tijdelijk aan land worden ingezet voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet of om te voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.”  

Heineken is als verlader al vanaf de ontwikkeling van het systeem betrokken en bindt zich als eerste klant voor tien jaar aan het systeem. De schepen gaan in totaal 70.000 containers exportbier emissieloos vervoeren. 

“We vinden het belangrijk om met duurzaam aangedreven vervoer bij te dragen aan de ontwikkeling van schone klimaatneutrale logistiek”, aldus de woordvoerder. “Ons streven is om de totale keten klimaatneutraal te maken.”

ZES verwacht dat binnen tien jaar zo’n 150 binnenvaartschepen emissieloos gaan varen. Bestaande schepen moeten hiervoor worden omgebouwd. Nieuwe binnenvaartschepen hebben vaak al de noodzakelijke aandrijflijn voor diesel. Deze is eenvoudig aan te passen voor een elektrische aandrijflijn. De prijs voor het laden is in eerste instantie wel hoger dan de kostprijs van diesel.  

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Rotterdamse Haven binnenvaartschip
Deel dit artikel: